Lenovo lykkes med IBM-oppkjøpet

Lenovo ser ut til å klare seg veldig bra uten IBM-logoen på sine maskiner - selskapet spiser markedsandeler.

Lenovo ligger bak Dell og HP, men har det siste kvartalet spiste markedsandeler, viser kvartalstall selskapet la frem i går. Takket være en raskt voksende kinesisk PC-marked, har Lenovo løftet antall solgte maskiner med 12 prosent, mot et bransjesnitt på 9 prosent.

Tallene viser at Lenovo langt på vei har lykkes med sin viktigste oppgave. Det vanskeligste ville bli å fase ut IBMs meget sterke merkenavn med det helt ukjente navnet Lenovo, det medgav selskapet selv da de overtok.

De nye kvartalstallene viser at selskapet ser ut til å takle denne jobben og at kundenes binding til IBM-merkenavnet kanskje var mindre enn antatt.

Bildet viser Lenovo 3000, en maskin helt uten de kjente hjørnelogoen til IBM og Thinkpad-merkenavnet. IBMs Thinkpad-maskiner var regnet som noen av de meste slitesterke og solide, om enn litt dyre bærebare maskinene man kunne få kjøpt.

Lenovo er dog ikke ferdig med overgangen - selskapet selger fremdeles en rekke modeller med både IBM og Thinkpad-logoer i hjørnet. Bildet under viser en maskin Lenovo kaller Lenovo Thinkpad Z61, men maskinen har et prominent IBM-logo.

Lenovo kan bare bruke IBM-logoen på maskiner, ikke i reklame, i fem år.

- Vi faser IBM-logoen med en jevn overgang. På Thinkcenter-maskinene vi akkurat lanserte har vi dimmet ned IBM-logoen noe, forteller Håkon Fosshaug, produktsjef hos Lenovo Norge.

Under en presentasjon for Gartner-kunder i mai, medgav en svært ærlig toppsjef Bill Amelio at selskapet stod overfor enorme utfordringer med oppkjøpet. Les intervjuet her:

    Les også:

Omsetningen endte på 3,5 milliarder dollar, men siden Lenovo kjøpte IBMs PC-divisjon i mai i fjor, kan ikke tallene sammenlignes med året før.

Lenovo går bare såvidt i overskudd, resultatet ble på 5 millioner dollar, men det er kanskje ganske imponerende likevel - selskapet er inne i massiv omstilling der blant annet hovedkvarteret flyttes fra Bejing til USA. Omstillingen har dog bare kostet 19 millioner dollar dette kvartalet.

Kina er lyspunktet der en av tre solgte maskiner har en Lenovo-logo og USA går bra, det er i Europa Lenovo sliter. Her faller salget en del.

Til toppen