Ole Anton Skipperud kom til IBM i 1985, og fulgte med da Lenovo overtok IBMs pc-avdeling i 2005.

Lenovo Norge valgte veteran fra IBM

Ole Anton Skipperud (52) overtar etter Hanne Klausen.

Den norske avdelingen av den store kinesiske pc-produsenten Lenovo opplever store endringer i disse tider. På toppen av store utfordringer på pc-markedet, og en pågående omorganisering av hele det globale konsernet, ble det i forrige uke klart at administrerende direktør siden starten i 2005, Hanne Klausen, ville fratre allerede 1. april.

Klausens etterfølger ble kjent i går: Ole Anton Skipperud (52).

Skipperud ble ansatt i IBMs pc-divisjon i 1985, etter tre år i Xerox. Han ble i pc-divisjonen helt til Lenovo Norge ble opprettet i 2005. Der har Skipperud vært leder for «kanalen», altså kampanjer og markedsføring, og salg til distributører og partnere.

Ifølge Skipperud får den pågående reorganiseringen i Lenovo ingen direkte følger for virksomheten i Norge.

– Vi har allerede vært gjennom en overføring av visse funksjoner fra det lokale til det sentrale. Det har gjort at oppgaver tilsvarende tre–fire stillinger nå skjøttes sentralt, sier Skipperud til digi.no.

Lenovo Norge teller i dag 23 stillinger. Det siste året er bemanningen redusert med ni årsverk. I tillegg til det som skyldes ny organisering, har det vært naturlig avgang i stillinger, uten nyansettelser.

Ole Anton Skipperud kom til IBM i 1985, og fulgte med da Lenovo overtok IBMs pc-avdeling i 2005.
Ole Anton Skipperud kom til IBM i 1985, og fulgte med da Lenovo overtok IBMs pc-avdeling i 2005.

Strategien til Lenovo sentralt er å satse på vekst i vekstmarkeder, og kjempe for å beholde stillingen i modne markeder. Skipperud vil ikke kommentere denne formuleringen, men sier at strategien for Lenovo Norge er å satse på det som er selskapets styrke i dag, det vil si Think-produktene til de midtre og øvre delene avmarkedet, og oppnå kontrollert vekst blant forbrukere og SMB-markedet. Think omfatter bærbare og stasjonære pc-er, samt servere, arbeidsstasjoner og skjermer.

– Det blir sikkert ingen dans på roser i 2009, og vi kan nok vente fortsatt økonomisk turbulens. Jeg tror vi er posisjonert til å ta vår del. Den økonomiske krisen er ikke så dyp som mediene gir inntrykk av. Det er ikke slik at kjøperne ikke har midler, men de vurderer hvert innkjøp nøyere. Vi må selvfølgelig gjøre en jobb.

Skipperud forteller at første kvartal i år «ser ikke så ille ut».

Lenovo er blant dem som har engasjert seg innen de nye segmentet «mini-bærbare» eller «netbooks».

– Det er et viktig område å være i. Vi mener vi har markedets beste netbook. I april vil vi lansere en utvidet utgave, med innebygget 3G mobil.

Skipperud ser ikke mini-bærbare som noen trussel mot Lenovos etablerte Thinkpad-familie av bærbare pc-er for bedriftsmarkedet.

– En Thinkpad kan ikke erstattes av en netbook. Det er heller slik at netbook åpner nye markeder, og utgjør et veldig positivt tillegg til forretningen. Vi merker blant annet stor interesse fra skoler.

Den andre sentrale personen i Lenovo Norge blir Anders Lersveen, som får ansvaret for de største kundene. Lersveen kom til IBM i 2003, og har vært i Lenovo siden starten i 2005.

    Les også:

Til toppen