Lenovos toppsjef Yang Yuanqin (bildet) har ambisjoner om å vokse innen server-markedet. Nå får selskapet drahjelp fra lagringsgiganten EMC. I bytte skal Lenovo pushe EMCs produkter i det hete kinesiske markedet. (Bilde: Nelson Ching/Bloomberg via Getty Images/All Over Press)

Lenovo og EMC knytter bånd

Skal samarbeide om salg og utvikling.

Den kinesiske PC-giganten Lenovo har inngått et tett partnerskap med lagringsgiganten EMC. Først og fremst vil Lenovo hjelpe EMC å selge sine lagringsprodukter i det kinesiske markedet, noe som skal utvides til resten av verdensmarkedet etter hvert.

Det fremgår av en pressemelding fra selskapene.

De to selskapene har også inngått et teknologisk samarbeid for å utvikle serverløsninger som Lenovo vil bringe til markedet og bygge inn i lagringsløsninger fra EMC. De to selskapene vil også etablere et samarbeidsselskap (joint venture) der deler av EMCs Iomega-virksomhet vil inngå. Dette for å lage NAS-løsninger spesialtilpasset små og mellomstore bedrifter.

I samarbeidsprosjektet vil Lenovo stille med penger, mens EMC vil stille teknologiske ressurser til rådighet, opplyser selskapene i en pressemelding. Samarbeidet blir tolket som svært viktig for Lenovo, som med dette signaliserer at de vil satse tungt i server-markedet.

Joe Tucci, toppsjef i EMC, sier i en pressemelding at partnerskapet med Lenovo er en meget god anledning for selskapet å øke sin tilstedeværelse i Kina, som er et kraftig voksende og viktig marked.

Lenovos toppsjef, Yuanqing Yang, uttaler at samarbeidet er viktig for at Lenovo får moment med sin «PC-plus» strategi, som i korthet går ut på at selskapet vil vokse seg sterkere på server og lagringssiden der de per i dag ikke er spesielt sterke.

    Les også:

Til toppen