Lenovo søker utvidet samarbeid med Telenor

Lenovos produktsjef Fran O’Sullivan er i Norge, og vil utvide samarbeidet med Telenor.

Tidligere i år inngikk Lenovo et samarbeid med Telenor for å kunne selge bærbare PC-er til bedriftsmarkedet som var klargjort med innebygget 3G fra den norske operatøren. Denne uken er Lenovos globale produktsjef Fran O’Sullivan (Senior Vice President Product Group) på besøk i Norge.

    Les også:

I forkant av OL i Beijing, er Lenovo en av mange kinesiske selskaper som trapper opp sin markedsføring internasjonalt og søker nye og solide partnere.

– Jeg har møter med tre ulike avdelinger i Telenor. Vi tar sikte på å utvikle vårt forhold til Telenor til et bredt anlagt partnerskap, der vi også er åpne for felles utviklingsprosjekter, sier O’Sullivan i et intervju med digi.no.

Telenor bruker i dag en stor mengde ThinkPad, et solid varemerke for bærbare PC-er som Lenovo overtok fra IBM.

– Jeg presenterer de nye ThinkPad-modellene som er mer robuste, mer stillegående og kjøligere i bruk. Den nye konstruksjonen tilfredsstiller militære spesifikasjoner for soliditet. Samtalene vil også ta opp nye muligheter innen trådløs kommunikasjon i Europa og i USA, for eksempel 3G. Videre vil vi se på driftsverktøy, for eksempel nye verktøy for å sette opp ferdige konfigurasjoner med operativsystem, innstillinger og programvare, som så kan fordeles til et stort antall PC-er. Sikkerhet og reduserte kostnader til infrastruktur er andre emner.

O’Sullivan håper å få Telenor med på en satsing i Kina.

– Lenovo er den klare markedslederen innen PC-er på det kinesiske markedet. I den forbindelsen er det mulig å bygge ut en rekke forbindelser. Dessuten er Lenovo OL-sponser, med alt det innebærer av muligheter. Vi har en stor kontaktflate mot kinesiske universiteter, og vi har også forbindelser til detaljister over hele Kina, ikke bare i de største byene. Alt dette kan være interessant å drøfte med Telenor.

Et område der O’Sullivan ser det kan være muligheter for utvidet samarbeid mellom Lenovo og Telenor, springer ut av begge selskapenes innsikt i hvordan utnytte markedsmulighetene i fattige land.

– Trådløs kommunikasjon er allment sett svært interessant i fattige land. Vi er med på forsøk med Microsoft Flexgo i India, der brukerne betaler for maskinvaren etter hvert som de bruker den. I Kina gjør vi feltforsøk med en lavt priset internettboks som bruker tv-apparater som skjerm, og som gir befolkningen på landsbygda tilgang på værmeldinger og annen målrettet informasjon. Vi har videre hatt samtaler med Intel om deres Classmate-PC som er spesielt beregnet på skoleelever i fattige land.

Mens IBM de siste årene bare solgte PC-er til bedriftsmarkedet, tilbyr Lenovo også et bredt utvalg av PC-er til forbrukermarkedet. O’Sullivan sier at disse forbruker-PC-ene vil komme til Norge i løpet av et års tid.

– Satsingen vår på forbrukermarkedet vil omfatte både bærbare og stasjonære PC-er. Vi tar sikte på å tilby tidsriktig design og ny funksjonalitet. PC-ene skal så langt mulig være klare til bruk straks de pakkes ut. Vi driver i dag og forhandler om hva slags applikasjoner som kan forhåndslastes. PC-ene vil selges dels over Internett, dels gjennom detaljhandelen: Vektleggingen av det ene mot det andre avhenger av lokale forhold i hvert land.

O’Sullivan lar seg ikke vippe av pinnen av den sterke framgangen til Acer, som har sagt at de akter å innta plassen som verdens nest største PC-leverandør, etter å ha erobret tredjeplassen fra Lenovo.

– Vår strategi er å vokse raskere og samtidig holde oss mer lønnsomme enn bransjen ellers. Fornøyde kunder er en del av denne strategien, sier O’Sullivan før hun går til neste møte med storkunden og partneren Telenor.

Til toppen