Innovative produkter, som denne Lenovo Yoga Tablet 2 Pro med innebygd projektor, er blant det som bidrar til at Lenovo vokser kraftig i både pc- og nettbrettmarkedene. Nå satser selskapet på det skal kunne gjenta denne suksessen innen både servere og smartmobiler. (Bilde: Lenovo)

Lenovo stormer fram i Norge

Og pc-markedet er bare begynnelsen, sier norgessjefen.

Kinesiske Lenovo har vært mye i nyhetsbildet i de siste på grunn av selskapets oppkjøp av både IBMs x86-server-virksomhet og Motorola Mobility. Selskapet har de siste årene passert HP som verdens største pc-leverandør og øker forspranget. Lenovo er nå også den leverandøren som samlet leverer flest pc-er og nettbrett globalt. Etter å ha fullført de oppkjøpene er Lenovo den tredje største leverandøren innen både x86-servere og smartmobiler.

Også i Norge gjør Lenovo det svært godt. Ifølge IDC økte selskapet leveransene av pc-er med 67,6 prosent fra tredje kvartal i fjor til tredje kvartal i år. Markedsandelen har i den samme perioden vokst fra 12,9 til 19,1 prosent. Fortsatt er avstanden opp til HP, som har 25,9 prosent markedsandel, stor. Men den har krympet betydelig det siste året.

Det er særlig i forbrukermarkedet i Norge at Lenovo vokser, faktisk med hele 300,6 prosent. Men utgangspunktet var ikke særlig høyt. I tredje kvartal i fjor leverte Lenovo bare 7880 pc-er til forbrukermarkedet. I bedriftsmarkedet var veksten mer beskjedne 9,7 prosent.

PC-markedet i Norge i årets tredje kvartal ifølge IDC.
PC-markedet i Norge i årets tredje kvartal ifølge IDC. Bilde: IDC

I lys av dette har digi.no snakket med Anders Lersveen, som leder Lenovo Norge, om både dagens situasjon og planene framover.

Lersveen er godt fornøyd med salget i Norge, ikke minst utviklingen i konsumentmarkedet.

– Vi har ikke satset på dette før for seks kvartaler siden, sier han. Selskapet selger produktene gjennom det Lersveen omtaler som noen av de viktigste aktørene i Norge.

Klar strategi

Han trekker fram flere årsaker til at Lenovo gjør det svært godt i et pc-marked som ikke akkurat har boblet av optimisme de siste årene.

– Vi lykkes fordi vi har en klart, overordnet «protect-attack»-strategi og fordi Lenovo som selskap klarer å endre seg raskt. Produktinnovasjon er også ekstremt viktig. Vi har fokus på maskinvare og en klar kanalstrategi, sier Lersveen.

Han trekker også fram at selskapet er meget lojale overfor selskapets partnere.

– Vi er avhengige av disse for å lykkes.

Får det travelt

Nå som de to store oppkjøpene er fullført, starter den virkelige jobben for Lersveen og hans avdeling på omtrent 35 personer.

– Med disse oppkjøpene tror jeg vi har mer enn nok å henge fingrene i framover, både innen mobiltyprodukter og enterprise, sier Lersveen. Lenovo skal i all hovedsak levere maskinvare, men har strategiske samarbeidspartnere som kan levere på toppen av dette.

Noe av bakgrunnen for at IBM har kvittet seg med x86-server-virksomheten, er vanskeligheter med å tjene penger på den. Digi.no spør derfor Lersveen om hvordan Lenovo skal kunne få det til. Han viser til hva selskapet har gjort med pc-virksomheten, som også ble kjøpt av IBM.

Skal gjenta suksessen

Lenovo-sjef i Norge, Anders Lersveen, har som mål å selge mange Motorola-mobiler i Norge.
Lenovo-sjef i Norge, Anders Lersveen, har som mål å selge mange Motorola-mobiler i Norge. Bilde: Harald Brombach

– Vi greide å gjøre pc-avdelingen stor og lønnsom. Vi er ledende innen effektivitet og forenkling. IBM har en meget bra maskinvare på x86, men det har ikke vært hovedfokuset til selskapet de siste årene. Vi har klart å snu om pc-forretningen og er sikre på at vi skal klare det også med x86-serverne.

Lersveen forteller Lenovo overtar hele IBMs x86-virksomhet, inkludert menneskene, kompetansen og produktnavnene. Dessuten har selskapet en langsiktig avtale med IBM om service og support.

– Dette gjør at vi mener det er et godt produkt som vi kan gjøre enda bedre, sier Lersveen, som sier at Lenovo ikke er fornøyd med posisjonen selskapet nå har på innen servermarkedet.

Tung Motorola-satsing

Lenovo tilbyr noen nettbrett i Norge, men Lersveen innrømmer at verken Lenovo eller Motorola har noe annet enn minimal tilstedeværelse i det norske markedet for smartmobiler.

Dette skal snart endre seg.

– I noen markedet vil vi kjøre en dobbelt produkt-lineup, men i den vestlige verden vil vi kjøre en Motorola-strategi. Vi skal komme ordentlig i gang i det norske markedet i løpet av de neste seks månedene og ønsker å bli en av de viktigste aktørene i dette markedet, sier Lersveen.

– Vi vet ut fra kompetansen vi sitter inne med at vi har en stor jobb å gjøre. Det er heller ingen enkel jobb, men vi har de rette menneskene ombord. Dette er en mest spennende tiden til nå i selskapet for min del, sier Lersveen, som ble med over til Lenovo da IBMs pc-avdeling ble kjøpt i 2005.

    Les også:

Til toppen