Lenovo surfer på PC-salget i Norge

Lenovo-sjef Hanne Klausen har grunn til å smile for PC-salget som vil fortsette inn i 2008.

Ifølge IDC vokste det globale PC-markedet i 15,5 prosent i fjerde kvartal 2007, målt i antall leveranser og sammenliknet med samme kvartal i 2006.

Norge ligger på ingen måte tilbake, og er over det globale gjennomsnittet med 21 prosent. Totalt ble det solgt rundt 1,2 millioner PC-er i Norge ifjor. Det er første gang salget passerte en million, og det antas at Norge har flest PC-er i forhold til antall innbyggere.

Analyseselskapet Visendi har på oppdrag fra IKT-Norge gjort en analyse av IT-bransjens behov for 2008. 500 IT-sjefer har svart på hva som vil investeres mest i, og PC-salget ser bare ut til å fortsette å vokse ifølge analysen.

- Nordmenns appetitt på PC-er er fortsatt meget høy, sier nestsjef i IKT-Norge, Fredrik Syversen.

Administrerende direktør Hanne Klausen i Lenovo er blant dem som nå kan smile bredt over kjøpegleden. Selskapet hadde en vekst på 22 prosent målt i fjerde kvartal 2007 mot samme periode året før.

- Vi ser en klar dreining fra stasjonære til bærbare PC-er, sier Klausen til digi.no.

Lenovo ligger likevel tilbake fra HP. Salget av bærbare PC-er i fjorårets siste kvartal økte med hele 68 prosent fra samme kvartal året før.

Totalt solgte HP 458.754 PC-er i Norge ifjor. På andreplass følger Dell med 215.033 PC-er (minus 1 prosent fra året før), mens Fujitsu Siemens kaprer tredjeplassen med et salg på 150.951 enheter.

Til toppen