(Bilde: Lenovo)

Lenovo tredoblet nettoresultatet

Overrasket analytikerne med sterkt salg mot bedriftsmarkedet.

Lenovo har kunngjort sine tall for regnskapsårets fjerde kvartal, som ble avsluttet 31. mars.

Sammenliknet med samme kvartal i fjor økte omsetningen med 13 prosent til 4,88 milliarder dollar. Nettoresultatet havnet på 42 millioner dollar, mot 13 millioner dollar for et år siden. Antallet leverte pc-er økte med 16 prosent, mens det globale markedet falt med 1,1 prosent, målt i volum.

Analytikerne hadde ventet en omsetning på 5 milliarder dollar og et nettoresultat på 35 millioner dollar.

Lenovo gjør opp regnskapsåret 2010–2011 med en omsetning på 21,6 milliarder dollar – opp 30 prosent – og et nettoresultat på 273 millioner dollar, mot 129 millioner dollar i 2009–2010.

Lenovo framhever at de vokser raskere enn verdens øvrige store pc-leverandører. I marskvartalet var det først og fremst bedriftsmarkedet som bidro til den sterke veksten. Selskapet har bevisst prioritert satsing i vekstmarkeder, samt i hjemmemarkedet. Et fellesselskap med NEC, opprettet i januar, skal bli en brekkstang i det japanske markedet.

Hongkong-børsen reagerte på tallene, og på optimistiske utsikter, med å sende Lenovo-aksjen opp 3,7 prosent. Fram til da hadde aksjen tapt 13 prosent siden nyttår.

Til toppen