ANALYSER

Lenovo vokser også i motvind

Øker pc-salget i Vest-Europa, der markedet som helhet faller kraftig.

Lenovo vokste med over 7 prosent i et marked som krympet med 20 prosent. Bildet viser en Thinkpad x220a.
Lenovo vokste med over 7 prosent i et marked som krympet med 20 prosent. Bildet viser en Thinkpad x220a.
15. mai 2013 - 13:05

En oversikt fra Gartner viser at pc-salget i Vest-Europa minket med 20,5 prosent i første kvartal 2013, sammenliknet med samme kvartal 2012. Samlet sett ble det levert 12,3 millioner bærbare og stasjonære pc-er (ikke nettbrett), mot 15,5 millioner for et år siden.

Analytiker Meike Escherich sier dette er det største kvartalsfallet Gartner noen gang har registrert i Vest-Europa.

Det kommer trass i at Windows 8-pc-er har vært allment tilgjengelige i alle land i kvartalet. Escherich mener brukere har problemer med å forholde seg til det nye brukergrensesnittet.

– Det nye brukergrensesnittet åpner for nye formfaktorer. Samtidig stiller brukere seg undrende til hvorvidt det egner seg for tradisjonelle pc-er, stasjonære og bærbare uten berøringsskjermer, sier hun.

I forhold til samme kvartal i fjor ble det levert 23,7 prosent færre pc-er til forbrukermarkedet og 17,2 prosent færre pc-er til bedriftsmarkedet. Leveranser av bærbare pc-er falt 24,6 prosent, stasjonære falt 13,8 prosent.

Blant de fem største leverandørene er Lenovo alene om å øke leveransene av både bærbare og stasjonære pc-er, med 7,2 prosent. De øker markedsandelen med 3 prosentpoeng, til 11,6 prosent, og er jevnstore med Acer. HP beholder tetposisjonen med en tilbakegang på 31,7 prosent, men markedsandelen er redusert til under 20 prosent.

Dell opplever mindre tilbakegang enn markedet, og vokser sin markedsandel til nesten 10 prosent. Apple vokser med 0,8 prosent og øker sin vesteuropeiske markedsandel til nesten 8 prosent.

Gruppen «andre» faller mindre enn markedet, og når en markedsandel så vidt i underkant av 40 prosent. Det tyder på større muligheter for mindre og mer lokale leverandører.

Tidligere denne uken meldte for eksempel norske Komplett Group i Sandefjord at de hadde økt sitt pc-salg med 43 prosent i første kvartal. Komplett skrur sammen stasjonære pc-er på bestilling fra forbrukere og bedrifter, og har spesielt gjennomslag i spillmarkedet.

Hos Komplett i Sandefjord arbeider opptil 14 personer med å sette sammen pc-er. <i>Bilde: Morten Rakke photography</i>
Hos Komplett i Sandefjord arbeider opptil 14 personer med å sette sammen pc-er. Bilde: Morten Rakke photography

Komplett leverte 10 100 pc-er i Norge i første kvartal, mot 33 000 i hele 2012. Ifølge kommersiell direktør Anton Hagberg selger de mer til bedrifter enn noen gang. Han forklarer framgangen på bedriftsmarkedet med at Komplett tilbyr modeller og løsninger som ikke andre aktører gjør.

– Det er jo et kjempeparadoks at mens internasjonale store aktører sliter, så klarer Komplett Group i høykostnadslandet Norge å tjene penger på å produsere pc-er, sier han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra