Lenovo vokser raskest

Vinner stort på pc-markedet. Men det er utenfor Vesten.

Den kinesiske pc- og serverleverandøren Lenovo har publisert tall fra sitt regnskap for kvartalet fram til 31. desember, det tredje kvartalet i selskapets regnskapsår.

Tallene er svært gode: Sammenliknet med tilsvarende kvartal for et år siden, vokser omsetningen med 33 prosent til 4,8 milliarder dollar. Nettoresultat etter skatt er 80 millioner dollar, mot et tap på 97 millioner dollar for et år siden.

De gode resultatene kom ikke uventet. I sin anslag over det globale pc-salget i desemberkvartalet, førte analyseselskapet IDC Lenovo opp med en volumvekst på 42 prosent, og en markedsandel på 9,2 prosent.

Lenovo omorganiserte seg i fjor våres, med tanke på økt fokus på vekstmarkeder, og henviste virksomheten i «vesten» til en egen avdeling for «modne markeder». Regnskapsåret april 2008 til mars 2009 måtte gjøres opp med tap, i likhet med første kvartal i inneværende regnskapsår. Andre kvartal ga imidlertid et overskudd, og var et første tegn på at den nye strukturen var i ferd med å lykkes.

Toppsjef Yang Yuanqing er svært fornøyd.

– For første gang siden vi overtok IBMs pc-avdeling, er Lenovo verdens raskest voksende pc-leverandør. Vi har oppnådd vår høyeste globale markedsandel noensinne, og lønnsomheten er betraktelig bedret. Det viser at strategien vi la opp da regnskapsåret begynte, har vært effektiv, sier Yang.

I likhet med mange andre, har Lenovo merket seg mobilt Internett som vekstmarked. Derfor har gruppen varslet at de vil kjøpe alle aksjene i selskapet Lenovo Mobile Communication Technology fra en gruppe investorer med Hony Capital i spissen. Hony Capital er investeringsselskapet til Legend Holdings, et holdingselskap med tradisjonelle bånd til Lenovo-gruppen. Transaksjonen er verdsatt til 200 millioner dollar og skal dekkes av kontanter og Lenovo-aksjer. Hensikten er å utvide

Styreformann Liu Chuanzhi i Lenovo peker på at den kinesiske regjeringen er i ferd med å utarbeide nye standarder for økt konvergens mellom nettverkene for henholdsvis telesamband, kringkasting og Internett, og at det gir leverandører som Lenovo gode utviklingsmuligheter. Toppsjef Yang sier det skal satse på mobilt apparatur i tillegg til pc-er.

Hjemmemarkedet Kina står nå for 47 prosent av Lenovos samlede omsetning, det vil si 2,3 milliarder dollar, 45 mer enn for et år siden. Volumveksten på 54 prosent ar økt markedsandelen til 33,5 prosent, mot 30,7 prosent i forrige kvartal. Lenovo forklarer at offentlige subsidier av IT-utstyr til den kinesiske landsbygda har gjort det mulig å utvikle «fornyende teknologier» som det har vært stor etterspørsel etter.

Innen andre vekstmarkeder – alt fra India og Øst-Europa til Afrika, Midtøsten og Latin-Amerika – har Lenovo økt omsetningen med 53 prosent til 857 millioner dollar, tilsvarende 18 prosent av den samlede kvartalsomsetningen. Mens dette markedet økte samlet sett med 19 prosent i volum, var Lenovos volumøkning 52 prosent.

Dermed går bare 35 prosent – 1,7 milliarder dollar – av Lenovos samlede omsetning til modne markeder som Vest-Europa og USA. Sammenliknet med samme kvartal for et år siden, er det en økning på 13 prosent.

Lenovos største produkt er bærbare pc-er, ikke bare Thinkpad-familien for kresne bedriftsbrukere, men også Ideapad-familien for forbrukere og småbedrifter. Lenovo økte sin omsetning av bærbare pc-er med 46 prosent til 3,0 milliarder dollar, tilsvarende 62 prosent av selskapets samlede omsetning. Mens den globale økningen av antall leverte bærbare pc-er var 32 prosent, opplevde Lenovo en vekst på 68 prosent.

Innen stasjonære pc-er opplevde Lenovo en volumvekst på 18 prosent og en omsetning på 1,7 milliarder dollar, tilsvarende 36 prosent av selskapets samlede omsetning.

    Les også:

Til toppen