Lesere og annonsører flykter til nettet

Enda flere amerikanske aviser dropper papirutgaven.

San Francisco (NTB-AP): Det ser ikke ut til å være noe lyspunkt i sikte for USAs kriserammede avisbransje. En 174-åring i Michigan er den siste i rekken som legger ned papirutgaven på grunn av sviktende inntekter.

Ledelsen i Ann Arbor News planlegger i stedet å satse hardere på internett når den tradisjonsrike dagsavisen legges ned til sommeren.

Omleggingen betyr trolig et kraftig kutt i dagens arbeidsstokk på 272 ansatte. Samtidig planlegger fem andre aviser i delstaten å kutte utgifter ved å gå fra dagsavis til utgivelse kun enkelte dager i uken.

Ubetalt ferie
Også i andre deler av USA melder mediebedriftene om problemer. Mandag opplyste selskapet Gannett, som eier USA Today og over 80 andre aviser, at de ansatte for andre gang så langt i år vil bli bedt om ta én ukes ubetalt ferie. Ledere og høyt lønnede medarbeidere vil ta fri i to uker, i håp om at det vil gjøre det mulig å unngå flere oppsigelser.

– Opplagstallene våre fortsetter å synke, og vi er blitt stilt overfor flere vanskelige valg, sier Gannetts toppsjef Craig Dubow.

Internett

Som andre bedrifter er USAs aviser rammet av den økonomiske krisen. Men for avisutgiverne har nedturen gjort spesielt stor skade, siden disse selskapene også sliter med at lesere og annonsører dropper papiravisene til fordel for internett.

I tillegg til at digitale nyheter vanligvis er gratis, er det ofte billigere å annonsere på internettsider enn i avisene. Kombinasjonen økende nettbruk og økonomisk krise har ført til at flere aviser har mistet 30 prosent av annonseinntektene siden 2006.

I forrige måned ble Rocky Mountain News i Denver tvunget til å legge inn årene etter å ha gitt ut avis i 149 år. Også Seattle Post-Intelligencer har valgt å legge ned papirutgaven og i stedet nøye seg med å publisere nyheter på nett.

    Les også:

Til toppen