LetsBuyIt.com med 150.000 medlemmer

Det svenske e-handelskollektivet LetsBuyIt har til klart å kapre 150.000 registrerte europeiske medlemmer i 1999. På det meste har det vært en tilstrømning på 5.000 medlemmer per dag i desember. Kun fire prosent av medlemsmassen er nordmenn.

E-handelskonseptet LetsBuyIt.com konkurrerer på det norske markedet med CoShopper for å kapre norske nettbrukere. Ved å samle mange konsumenter i en kjøpesterk gruppe får butikkene markedsmakt til å presse priser på populære forbruksvarer.

Nå synes det som om konseptet har slått an blant europeere. Svenske LetBuyIt, som Icon Medialab-gründer Johan Stäel von Holstein blant flere står bak, har i løpet av mindre enn ett år klart å skrape sammen 150.000 registrerte medlemmer til sine europeiske Internett-tjenester.

LetsBuyIt eksisterer per i dag i seks land og skal entre ytterligere syv i løpet av første kvartal neste år. Ifølge en pressemelding fra selskapet økte antallet registrerte medlemmer på LetBuyIts nettsteder i begynnelsen av desember med 5.000 europeere om dagen.

Informasjonssjef Rune Kibsgaard Sjøhelle sier til digi.no at 6.000 av de 150.000 som er nordmenn. Målet er 30.000 medlemmer innen utgangen av første halvår år 2000.

Til sammenligning har CoShopper, som foreløpig kun har norsk virksomhet, 7.400 medlemmer per dags dato. Den norske e-butikken har svakere nasjonale vekstambisjoner for neste år og skal opp i totalt 25.000 norske medlemmer i løpet av år 2000.

For begge butikkene er det imidlertid ikke volumet på medlemsmassen som er avgjørende, men kvaliteten på dem som skal handle. Hyppig aktivitet fra kjøpesterke målgrupper vil over tid være avgjørende konkurranseparametre.

Pluss at logistikken selvfølgelig fungerer som den skal. I går kunne digi.no fortelle om skuffede norske barn som ikke hadde fått juletrærne til å putte julegavene under.

Les selv den triste historien:


Selskapet har fått 11.000 europeere, inkludert 800 nordmenn, til å kjøpe juletrær til 39 kroner stykket gratis levert på døren. PR-stuntet har skapt trafikk og medlemmer til nett-tjenesten. I rene økonomiske termer har det imidlertid kostet flesk for LetsBuyIt.

- Den store interessen har medført stor belastning både på teknologi og personell som i noen tilfeller har satt våre medlemmers tålmodighet på prøve. Vi kommer nå til å gjennomføre radikale forbedringer, blant annet av vår kundeservice, for å kunne ta hånd om kundene på en enda bedre måte, sier Sjøhelle.

Den sviktende logistikken og distribusjonen har ført til at Storebrand har lagt et distribusjonssamarbeid med LetsBuyIt på is.

Les om problemene her:


Letsbuyit skal få orden på butikkteknikken

Sjøhelle opplyser til digi.no at problemet lå i produkter som ikke kom fram, og forsikringsselskapet fikk henvendelser om dette fra irriterte internettkunder. Han regner imidlertid at LetsBuyIt kan plukke opp tråden igjen med Storebrand på nyåret, når det nye datasystemet til e-butikken er installert.

Illustrerende for den ufullstendige infrastrukturen er at LetsBuyIt i dag har koplet butikken ned noen timer (fram til klokken 18.00) for å oppgradere systemet.

Ved siden av å få orden på teknikken og leveringene, satser butikken på å utvide medlemmenes mulighet til å påvirke vareutvalget. Ifølge en pressemelding var det medlemmenes fortjeneste at de i det hele tatt solgte bleier og juletrær over nett.

Dessuten skal LetsBuyIt angripe en annen vital faktor for e-handel ved siden av leveringsrutiner og pris, nemlig betalingssikkerheten.

Norske nettbrukere har gjentatte ganger uttrykt sin skepsis mot gjenleggelse av kortnummeret på nettet. Derfor er det fremdeles en forutsetning for norske nettbutikker at betalingen kan skje i form av fakturaer som kundene kan betale etter å ha fått varene.

Til toppen