LetsBuyIt godtar CoShopper

Da norske CoShopper kom på markedet med et konsept som liknet svenske LetsBuyIt, truet gründer Johan Stäel von Holstein med å gå rettens vei for å stoppe konkurrenten. Nå har gemyttene roet seg og LetsBuyIt.com sier nå at det at noen kopierer konseptet, viser at konseptet er bra.

Konseptet co-shopping går ut på at en butikk betaler en pris på en vare alt ettersom hvor mange som går inn og bestiller varen. Jo flere personer som bestiller en bestemt vare, jo billigere blir varen. I Norden var LetsBuyIt.com den første aktøren som grep tak i konseptet og lanserte sin nettbutikk i Sverige.

Bak ideen sto Håkan Ramsin, som nå er administrerende direktør i selskapet, og Johan Stäel von Holstein. von Holstein startet opp Icon Medialab da Ramsin startet Letsbuyit.com.

Ramsin forteller til digi.no at det ikke lenger er snakk om å gå til rettslige skritt overfor CoShopper fordi det har kopiert konseptet til Letsbuyit, som Dagens Næringsliv nylig skrev om.

- Det var en "känslomessig reaksjon" fra Johan Stäel von Holstein. Vi har funnet ut at vi ikke skal bruke tid på én norsk konkurrent, sier Ramsin til digi.no.

På det norske markedet vil Letsbuyit.com konkurrere med CoShopper, men informasjonssjef i Letsbuyit.com Norge, Rune Kibsgaard Sjøhelle, frykter ikke konkurransen.

- Nei, det vil jeg ikke si. Men vi tar dem seriøst. Hvis så mange kopierer oss, må det være et bra konsept, understreker han. Det er i dag fire ansatte i LetsBuyIt i Norge, og Sjøhelle regner med at de vil bli et titalls personer i løpet av vinteren.

LetsBuyIt.com ble etablert i Sverige 13. januar i år, men begynte ikke å selge varer før 13. april. I dag har konsernet 80 ansatte i seks land, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland og Storbritannia. I de to siste landene er det ennå ikke åpnet for salg, men det er etablert kontorer i disse landene. De land som så står for tur, er Sveits, Østerrike og Be-Ne Lux-landene.

- Vi regner med å ekspandere til ytterligere minst to land, men sannsynligvis fire land i Europa før årsskiftet. Vi åpner i andre uke av oktober i Tyskland. Vi skal bruke 50 millioner kroner på TV-reklame. Det gjør vi fordi vi en av våre eiere er et tysk TV-selskap. Så vi satser på en massiv TV-kampanje for å få folk på nettet. Vi vil nå rundt 100 millioner tysktalende personer, så vi håper at serverne våre tåler det, sier Ramsin.

I løpet av kort tid vil konsernet gjennomføre en emisjon på mellom 30 og 35 millioner dollar.

- Vi holder akkurat på å ferdigstille prospektet og gjør dette som en begrenset emisjon. Vi sender tilbud ut til ti stykker og regner med å ta inn tre-fire av disse. Vi ser etter mediaselskap, forbrukerrettede selskap og gjerne selskap som tyske TV Sieben, som allerede er inne på eiersiden, sier Ramsin.

For konsernet sett under ett regner de med at det vil ta et par år før man kan vise til svarte tall i regnskapsbøkene.

- I løpet av to til tre år regner vi med at vi kan vise til positivt resultat. Da regner vi med at alt går bra og vi er børsnotert. Vi ser på de store børsene i Europa, spesielt Frankfurt og London, ikke i Skandinavia, sier Sjøhelle.

- Vi har totalt gjort avtaler om leveranser av 45.000 produkter og tjenester. Foreløpig skal vi selge relativt billige produkter, fordi vi tror at folk vil prøve med noe som ikke er altfor dyrt. Senere i høst vil vi ta inn dyrere produkter, som biler, og på sikt skal vi tilby banktjenester og forsikring, sier Ramsin.

Det norske nettstedet har vært åpent for salg i tre-fire uker, og de har som mål å få 5.000 kunder før jul.

- Vi har gjort det på samme måte som i Sverige, vi åpnet for handel mest for å sjekke at alt funker. Vi har ikke hatt noe særlig handel, men blant annet så solgte vi plutselig 20 mobiltelefoner. Det var jungeltelegrafen som begynte å gå, sier Sjøhelle.

Til toppen