LetsBuyIt skal få orden på butikkteknikken

Per Arne Rikstad er ansatt som operasjonell sjef i nettbutikken LetsBuyIt i Norge, og skal blant annet få orden på vareleveringen som til nå har vært problematisk for butikken. Blant annet har samarbeidet med Storebrand blitt lagt på is grunnet leveringsproblemer.

Per Arne Rikstad (36) er ansatt som operasjonell sjef for internettbutikken LetsBuyIt.

- Det betyr at han har ansvar for det operasjonelle, slik som å skaffe varer, få varene ut, samt kundeservice og drift, sier informasjons- og markedsansvarlig i LetsBuyIt i Norge Rune Kibsgaard Sjøhelle.

Rikstad har tidligere jobbet i Cendant Nordic, med ansvar blant annet for SOL Nettmarked i Norden.

Og det kan kanskje være nødvendig med en slik person: Letsbuyit inngikk et samarbeid med Storebrand i september, omtrent samtidig med norgeslanseringen av nettbutikken. På Storebrands nettsider står det i dag at "Storebrands samarbeide med letsbuyit.com er lagt på is inntil videre. Årsaken er at Letsbuyit.com opplevet enkelte leveringsproblemer i en kort periode, som også berørte noen av Storebrands kunder. Vi valgte derfor å stoppe tilgangen til letsbuyit.com/storebrand".

- Problemet var store leveringsforsinkelser på noen av produktene, sier Sjøhelle til digi.no og innrømmer at samarbeidet ble inngått litt i tidligste laget.

- Det var nok litt prematurt, sier han, og legger til at han regner med at samarbeidet skal være i gang igjen på nyåret.

- Alt skal være automatisert, men det er det ikke ennå. Tekniske rutiner skal kjøres inn, og Rikstads viktigste oppgave er å rette opp dette.

Videre på Storebrands nettsider står det: "Problemet er nå løst, og vi har fått forsikringer om at alle har fått sine produkter. Vi vil allikevel avvente en eventuell oppstart av samarbeide noe. Storebrand har fremmet forslag som vil gjøre Letsbuyit til et enda bedre sted for netthandel, og vi vil avvente selskapets håndtering av disse forslagene før vi avgjør om samarbeidet skal fortsette."

Sjøhelle og de fire andre ansatte i LetsBuyIt i Norge tar det litt roligere nå som den lunefulle teknikken har virket i flere dager på rad.

- Vi har byttet plattform, og selv om installasjonen av denne ikke har gått knirkefritt, skal den nå kunne takle det meste, påstår han.

LetsBuyIt har mer enn 6.000 registrerte kunder i Norge, og det er forventet at netthandelens andel av juleinnkjøpene dette året vil bli høyere enn noen gang før.

I en pressemelding som omtaler lanseringen av et samarbeid mellom LetsBuyIt og den nye kvinneportalen Jentenett, uttaler Sjøhelle i dag at "kvinnene står for hovedtyngden av innkjøpene i norske husholdninger. Men så langt har handel på Internett i alle hovedsak vært noe menn har benyttet seg av. Det ligger et stort potensial i kvinner og netthandel, spesielt med hensyn til tidsbruk. Det er viktig å få jentene med på laget - ikke bare forsøke å selge varer til dem. Jentenett.no er et nettsted laget av kvinner for kvinner, og vi er glade for å kunne være med på laget".

Samarbeidet innebærer at LetsBuyIt leverer Jenteshop, egentlig en speiling av LetsBuyIts totale butikk, men med fokus på "jentevarer".

- Sammen med Jentenett vil vi finne ut hvilke produkter som skal tilbys og profileres, avslutter Sjøhelle.

Til toppen