JUSS OG SAMFUNN

Lettet over norske Big Brother-kikkere

Rundt 20.000 nordmenn kjøpte BB-billett på Canal Digital. - Jeg er mer lettet enn skuffet, sier administrerende direktør Svein Erik Davidsen som hevder Canal Digital har fått dekket alle kostnadene sine.

5. juni 2002 - 14:54

Etter bare én uke hadde Canal Digital Norge solgt 15.000 billetter til 24 timers-sendingene på digital-TV. Det var i begynnelsen av mars, og administrerende direktør Svein Erik Davidsen hadde da et visst håp om å overgå fjoråret, da selskapet solgte 20.000 billetter.

- Basert på salgstallene så langt har vi store forventninger til denne sesongen, sa Davidsen i en pressemelding datert 13. mars. Men så viste det seg at de aller fleste som var interessert. allerede hadde vært innom. Etter to uker var det stopp. 20.000 BB-billetter til en pris av 195 kroner stykket (i år inkluderte prisen moms, i fjor var prisen 149 kroner) ble solgt i løpet av 100 dager.

- Er du skuffet over at dere ikke greide å slå fjoråret med den starten dere hadde?

- Jeg er mer lettet enn skuffet. Vi så jo at den totale Big Brother-interessen var synkende. Nyhetsverdien var borte, og mesteparten av salget ble gjort med en gang, sier han og mener de i år ikke red på den samme medgangsbølgen som i fjor, samtidig som det ikke var like nytt med interaktive tjenester i 2002

Mens TV-tallene var skyhøye i fjor, med et snitt på 430.000 seere daglig, opplevde TVNorge en nedgang på 270.000 daglige TV-seere i år. TV-kanalen solgte også unna de interaktive rettighetene på TV til Telenor-eide Canal Digital som igjen må dele med rettighetshaverne Big Brother Kommanditbolag.

Hvor stor andel av årets billettinntekter på 3,9 millioner kroner som Telenor må sende bort, vil ikke Davidsen si noe om.

- Nei, du får ikke vite fordelingen av inntekter. Vi har dekket alle investeringene vi har gjort og dermed er vi fornøyde, hevder han.

Canal Digitals tre Big Brother-kanaler har bestått av én kanal med utvalgt 'det-beste-akkurat-nå' fra de 28 kameraene (Editors cut). Seerne har óg hatt én kanal hvor de selv har bestemt fra uke til uke hva de vil følge . Den siste kanalen har vist et multikamera-bilde med direktesendinger fra flere kameraer og dermed flere rom på samme tid.

Soverom og bad har vært klare favoritter fra dørene i huset på Fornebu ble lukket og kameraene kom på i slutten av februar. 70 prosent har foretrukket direktesendinger fra baderommet, med soverommet som en god nummer to.

- Det er den norske puritanismen som gjør at nakenscenene blir så interessante, sa psykolog Thore Langfeldt i en uttalelse i pressemeldingen fra mars.

- Grunnen til at Big Brother er spesielt populært i Norge, er at Norge på 60-tallet opprettholdt pornosensuren. Hos oss gikk grensen ved samleier, mens landene på kontinentet fikk gjøre seg mette på sex-scener. Nordmenn ble holdt på pinebenken og fikk ikke tilfredstilt sin nysjerrighet, mente psykologen.

Det er ikke mye digital-TV-seerne har betalt for å se nakenscenene: åtte øre timen for en billett som man har kunne bruke i 100 dager og 2.400 timer. I tillegg har man selvsagt måtte ha et digital abonnement fra Canal Digital og et satellittanlegg med en digital mottaker med et innebygget modem tilknyttet telenettet.

De tre kanalene har seerne kunnet bestille via fjernkontrollen.

Davidsen mener dette er den egentlige starten for interaktiv TV hos Canal Digital.

- Vi har igjen fått bekreftet at det er mange avanserte TV-seere rundt om i landet vårt. Big Brother har representert starten på interaktiv TV for Canal Digital. Den virkelige Big Brother med overvåkning 24 timer i døgnet har man kunnet få hos oss. Her har det vært TV-seerne som har kunnet bestemme hva de har villet se og når de har villet se det., mener han og sier at de eneste tekniske problemene de har opplevd er noen kameraer som innimellom har vært ute av fokus.

- De få gangene det har skjedd, har det da også vært seerstorm, ler han.

Canal Digital-sjefen hevder selskapet ikke har hatt en bevisst strategi for å trekke til seg yngre seergrupper ("Vi har ingen bevisst satsing på å ta et yngre segment og dra dem gjennom hele livsløpet"), men synes likevel det er positivt at det har vært overvekt av unge seere.

- Jeg har ikke noe tall på dette, men det er sikkert at Big Brother denne gangen har appellert mest til yngre mennesker, inkludert tenåringsbarn. Disse er ikke beslutningstakere på kjøp av satellittmotakere og - tjenester, men er likevel viktig for oss å rekruttere, sier Svein Erik Davidsen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.