Lever av sparekonto, gode idéer og eksotiske reisemål

I "mini-forskningsparken" for nettbedrifter i Oslo jobber gründerne hardt. Lønn får de ikke. Mens sparekontoen tømmes holdes humøret oppe med tanken på eksotiske reisemål og dotcom-millioner.

I Kongensgate i Oslo ligger en liten utklekkingsanstalt for nettbedrifter. En slags "mini-forskningspark". Et oppstartsenter som heter Efjord.com. "E" for den nye økonomien og "fjord" for det trauste norske eller noe deromkring.

Efjord, som ble etablert i februar i år, er et kontorfellesskap som huser fire gründerbedrifter. Naturlig nok er det ikke rom for konkurrerende bedrifter i lokalet, og de har heller ikke felles eierinteresser.

De fire bedriftene i Efjord er e-læringsselskapet Fronter.com som ledes av Roger Larsen, Runbox.com, som blant annet tilbyr en e-posttjeneste, babyferske eHandel eller nettEiendom, og reisetjenesten Travelgate.no.

Felles for disse nettbedriftene er at de ansatte jobber til alle døgnets tider - uten at de nødvendigvis blir overarbeidet av den grunn. De er ivrige og synes det de holder på med er spennende. Lokalene er preget av vilje og initiativ.

Marius Schultz, en av gründerne i Travelgate, forteller i et intervju med digitoday at de har en åpen kommunikasjon i kontorfellesskapet. - Det er lett å dele informasjon, sier han. - Alle er nystartede bedrifter så vi er i samme båt.


En annen fordel er at de har flere følere ute i markedet.

Marius har lang erfaring fra tidligere gründervirksomhet. Blant annet var han med å starte Origo. Og så startet han Bilguiden i 1997. Han sluttet da han - som gründere flest - begynte å føle seg overflødig.

- Innholdsstrukturen var ferdig og det var ikke behov for meg der lengre. Jeg ble en sånn gründer som bare er i veien, sier han.

Schultz har fortsatt en liten eierandel i Bilguiden.

Det konseptuelle arbeidet med reisetjenesten Travelgate begynte for ett års tid siden, og formelt ble selskapet etablert i februar. Schultz har fått med seg en annen gründer på laget. Han heter Tom Arne Enstad og har startet et titalls bedrifter. Men på nettfronten er han relativt fersk.

På tross av tørke i investormarkedet har de to nylig hatt en emisjon hvor Hans Petter Lien kjøpte 18 prosent av selskapet. Lien er jurist og en uforbederlig reiseentusiast. Etter å ha kommet hjem til Norge etter en lengre seiltur på den andre siden av kloden, skal han nå jobbe halv stilling i Travelgate.

Liens kapitalinnskudd skal brukes til markedsføring og videre utvikling. Resten av selskapet eier Tom Arne og Marius selv. I hvert fall nesten alt.

- Programmerere og andre bidragsytere har også fått en liten eierandel hver, forteller Schultz. - Vi har ikke akkurat tung kapital inne...

- Får dere lønn da?

- Nei. Vi venter på Arbeiderpartiets utbyttepolitikk, svarer de to optimistisk.

Foreløpig lever de på sparekontoen og drømmene om eksotiske reisemål.

Forretningsidéen til Travelgate er at tjenesten skal være et såkalt "full circle system" som tar for seg fire faser en reisende går gjennom.


Første fase er informasjon om reisemålet. En destinasjonsguide gutta har utviklet i samarbeid med en reisekonsulent. Det er denne delen de foreløpig er mest stolte av.

Andre fase er bestilling, og det er på dette området de fleste konkurrentene befinner seg. Slik som flyselskapenes og reisebyråenes egne nettsider, Reisefeber, GoToGate, og mange mange flere. For å hevde seg her må Travelgate satse på å gi brukerne beste tilbud i forhold til destinasjon. For eksempel vil de kunne fortelle brukeren hvor man kan bo billigst på Bali. Selvsagt skal man kunne bestille alt via denne tjenesten, ikke bare flybilletten, men også leiebil og hotell.

Tredje fase er ikke helt ferdig ennå, men arbeidstittelen er "underveis" eller "reisekontoret". Her er det meningen at den reisende skal få sin egen webside med all personlig informasjon om den aktruelle reisen. Relevante tjenester man kan ha behov for underveis.

Fjerde og siste fase er "etter reisen" med reiseregningshjelp for de som har fet representasjonskonto, og evaluering eller reisedagbok.

- Og mulighet til å bestille ny reise?

- Ja. He-he.

Tjenesten er igang, selvom den fortsatt er under utvikling. Offisiell lansering regner Enstad og Schultz med at blir i begynnelsen av november.

Travelgate inneholder nå rundt 7.700 pekere som jevnlig sjekkes og vaskes av dertil egnede personer. Det kalles vedlikehold og nettjegerne får en hundrelapp i timen for å gjøre dette.

Travelgate trenger trafikk og andre tjenester trenger innhold. Derfor satser de på såkalt co-branding som blant annet kan innebære å tilby destinasjonsguiden til ulike reiselivsoperatører. Inntektene skal Travelgate få ved provisjon av solgte billetter, hotellopphold og leiebil, samt at destinasjonsguiden også kan lisensieres ut.

Norge er et testmarked. Går det bra her er det ifølge Schultz og Enstad lett å etablere tjenesten flere steder.

Travelgate ønsker å fremstå i et litt luksus-aktig lys. Sidene og reisemålene skal ha et eksklusivt preg - ikke bare tilby pakketurer til Lanzarote. Ekstremsport, filosofi og historie er stikkord foreløpig.

Til toppen