(Bilde: Microsoft)

Leverte 900 000 Surface-brett

Microsofts på stedet hvil, ifølge IDC.

Microsoft opprettholder leveransene av selskapets Surface-nettbrett i årets første kvartal på temmelig nøyaktig samme nivå som i fjerde kvartal – 900 000 enheter, ifølge en rapport fra IDC. Dette er likevel sterkere tall, siden fjerde kvartal er den viktigste salgssesongen for denne typen utstyr. Dermed øker også Microsoft selskapets andel i nettbrettmarkedet fra 1,5 prosent i fjerde kvartal til 1,8 prosent i det forrige kvartalet.

Samtidig er det helt klart at Surface-produktet som Microsoft leverer mest av nå, er Pro-utgaven, men det bare var RT-utgaven som var tilgjengelig før nyttår. Faktisk var de totale leveransene av Windows RT-baserte nettbrett helt nede i 0,2 millioner enheter i første kvartal, mens det ble levert 1,6 millioner Windows 8-baserte nettbrett. IDC har ikke spesifisert hvor mange nettbrett Microsoft har levert av hver type, men trolig er de fleste av de 200 000 Windows RT-brettene levert av Microsoft selv.

Bortsett fra Microsoft, er det bare Samsung blant de største leverandørene som greier å opprettholde eller øke leveransene fra fjerde kvartal i fjor. Men også fellesgruppen bestående av mindre leverandører øker både leveransene og markedsandelene kraftig.

Nettbrettmarkedet i første kvartal av 2013, fordelt på leverandør.
Nettbrettmarkedet i første kvartal av 2013, fordelt på leverandør. Bilde: IDC

Totalmarkedet vokser

Totalt ble det levert 49,2 millioner nettbrett til salgskanalene i årets første kvartal. Dette er 3,3 millioner færre enn i fjerde kvartal, men 142,4 prosent flere i første kvartal av 2012. Så nettbrettveksten fortsetter, til tross for de dystre spådommene som BlackBerry-sjef Thorsten Heins kom med i forrige uke.

På plattformsiden er det Windows 7/8 som har hatt den sterkeste veksten i prosent det siste året, men utgangspunktet var svært lavt. Leveransene av Android-baserte nettbrett var derimot på 8,0 millioner for et år siden. Disse har nå vokst til 27,8 millioner, en vekst på 247,8 prosent. Det har økt markedsandelen til Android-baserte nettbrett fra 39,4 prosent til 56,5 prosent på et år.

De dominerende plattformene i nettbrettmarkedet i første kvartal av 2013.
De dominerende plattformene i nettbrettmarkedet i første kvartal av 2013. Bilde: IDC

Også leveransene av Apples iPad-nettbrett øker betydelig, 65,3 prosent på et år. Men dette er langt langsommere enn den generelle veksten i markedet, noe som har ført til at andelen til iOS i nettbrettmarkedet har falt fra 58,1 prosent til 39,6 prosent.

Ifølge IDC har Apple tradisjonelt hatt en ganske stor nedgang i leveransene fra fjerde kvartal til første kvartal i året etter. Denne gang falt ikke leveransene like mye, bare fra 22,9 millioner til 19,5 millioner, noe som var mindre enn det IDC hadde ventet. Men det at de nyeste iPad-utgavene kom i salg i november, i stedet for i mars som vanlig, har nok hatt betydelig innvirkning på dette.

iCharts

Framtidige enheter

Tallene for Asus utgjør først og fremst Nexus 7-nettbrettet, som ventes å bli fornyet i forbindelse med Google I/O-konferansen om knappe to uker.

– Ferske rykter har sirkulert om muligheten for at Windows RT- og Windows 8-nettbrett med mindre skjerm vil komme på markedet, sier Ryan Reith i IDC, i en pressemelding.

– Men forestillingen om at dette vil være den reddende engelen, er feilslått. Markedet beveger seg helt klart mot smarte 7-8 tommers enheter, men Microsofts større utfordringer handler om budskapet til forbrukere og konkurrenter med lavere kostnader, sier Reith. Han mener at Microsoft i større grad vil kunne lykkes dersom disse utfordringene møtes, samtidig som at nettbrettene leveres med den skjermstørrelsen stadig flere vil ha.

IDC definerer et nettbrett som en tavlelignende enhet med LCD-skjerm på mellom 7 og 16 tommer, uavhengig om den kan utstyres med et avtakbart tastatur eller ikke. Men enheter med fastmontert tastatur, slik som Lenovos Yogo, regnes ikke som nettbrett av IDC.

IDCs tall dreier seg om antallet enheter som produsentene leverer til salgskanalen i perioden, ikke det som blir solgt fra forhandlere til sluttkundene.

    Les også:

Til toppen