ANALYSER

Leverte mer enn en milliard smartmobiler

Likevel bremset veksten opp på slutten av 2013.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
28. jan. 2014 - 15:28

Med offentliggjøringen av kvartalsresultatene til stort sett alle mobilprodusentene den siste uken, ble det i går mulig for flere analyseselskaper å komme med de første rapportene om mobilmarkedet i 2013, inkludert årets fjerde kvartal. Likevel spriker tallene noe i to av de første, globale rapportene som foreligger.

Ifølge IDC ble det for første gang levert mer enn én milliard smartmobiler i fjor, nærmere bestemt 1,0042 milliarder. Dette er 38,4 prosent mer enn IDCs tall for 2012 som er på 725,3 millioner. Analyseselskapet Strategy Analytics er en smule mer moderate i sin rapport og mener at leveransetallet i 2013 var på 990 millioner, men opp 41,4 prosent fra 2012.

I fjerde kvartal var veksten likevel lavere enn i året sett under ett. Ifølge IDC økte leveransene med 24,2 prosent, fra 229,0 millioner til 284,4 millioner enheter fra fjerde kvartal av 2012 til samme kvartal i fjor. Ifølge Strategy Analytics var i denne perioden på 33,7 prosent, fra 217,0 millioner til 290,2 millioner. Dette er likevel betydelig lavere enn veksten sett under ett.

Blant de fem største leverandørene skiller Apple seg negativt ut i fjerde kvartal med en vekst i leveransene på bare 6,7 prosent. Det gjør at Samsung, som økte leveransene med 22,9 prosent fra samme kvartal i 2012, øker forspranget betydelig. Samsung leverte mer enn 80 millioner smartmobiler i fjerde kvartal og nær 320 millioner i løpet av hele 2013.

– Blant de viktigste trendene som driver smartmobilveksten er enheter med store skjermer og lav pris, sier Ryan Reith, programdirektør i IDC, i en pressemelding.

– Blant de to må jeg si at lav pris er det som utgjør den største forskjellen. Billige enheter er ikke det segmentet som vanligvis når overskriftene, men IDC-data viser at det er denne delen av markedet som driver opp volumet. Markeder som Kina og India beveger seg raskt mot et punkt hvor smartmobiler til under 150 dollar utgjør majoriteten av leveransene, noe som bringer en solid databehandlingsopplevelse til mange, sier Ryan.

Selskapene

Samsung opplevde i fjerde kvartal en nedgang i leveransene i forhold til i tredje kvartal, men fortsatt en vekst fra samme kvartal året før som nesten er på høyde med det totale markedet.

Apple har aldri levert flere mobiler, noe som er helt ordinært i det første hele kvartalet etter at selskapet har lansert nye iPhone-modeller. Men veksten fra samme kvartal i 2012 er altså temmelig lav. Apples iPhone-modeller er trolig for dyre og har for små skjermer til å utnytte de to vekstfaktorene Ryan nevner over.

Det er de tre neste selskapene på listen som vokser raskest, både i fjerde kvartal og i 2013 sett under ett. Både Huawei, Lenovo og LG hadde i fjerde kvartal en vekst på mellom 47 og 57 prosent, ifølge IDC. Huawei på tredje plass vokser raskest og holder de to andre et stykke bak seg. I 2013 totalt var det derimot Lenovo som økte leveransene mest, med hele 91,7 prosent. Dette til tross for at selskapet knapp selger smartmobiler i Nord-Amerika eller Vest-Europa. IDC mener at Lenovo vil kunne passere Huawei i år dersom Lenovo i større grad henvender seg også til mer utviklede markeder.

IDC har plassert LG på femteplass og dermed foran ZTE, som skal ha levert fem millioner færre enheter i fjerde kvartal. LG har ifølge IDC og egen kvartalsrapport vokst på grunn av godt salg av særlig Nexus 5 og Optimus G-serien.

For den samlede gruppen av selskaper under streken, er det ikke de helt store endringene. Den samlede markedsandelen har gått noe ned det siste året, men ikke noe dramatisk.

Tabeller over leveransetall og markedsandeler finner pressemeldingene fra både IDC og Strategy Analytics.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.