Leverte pizza - ble Big Brother-sponsor

TVNorge sjonglerer med begrepene og gjør en pizzaleverandør til delsponsor, uten å ta betalt i kontanter. - Vi har egentlig ingenting med sponsing av programmet å gjøre, sier markedssjef i Dolly Dimple, Kjersti Sæthre, til digitoday.no.

I helgen var det premiere på det meget omtalte og kontroversielle konvergenskonseptet Big BrotherTVNorge.

Det har ikke manglet på interesse og i mediene svirrer det rykter om at pågangen på Internett har ført til en tregere nettilgang for hele Norge.

Alle norske voyeurer vil se deltakerne dusje.

Konseptet Big Brother består av at ti personer skal bo isolert i et hus i hundre dager. Den som klarer å holde seg lengst uten å bli stemt ut, vinner én million kroner. Annenhver uke skal én deltaker stemmes ut.

Big Brother er ikke kun et TV-program, men like mye et webkonsept der brukerne kan overvåke deltakerne hele døgnet.

Hovedsponsor til TV-programmet er nettauksjonsselskapet QXL, og delsponsorer er Bohus AS, Dolly Dimple, Battery og Eurotek.

Hvor mye disse delsponsorene egentlig bidrar med av inntekter for TV-kanalen, er det verdt å lure på

Navnene på delsponsorene blir for eksempel ikke lest opp i TV-sendingene, i motsetning til hovedsponsoren.

- Hvorfor blir ikke navnene på delsponsorene lest opp?

- Godt spørsmål, men det er bare sånn at det er noen som velger å bli lest opp og andre ikke. Jeg er enig i at dette virker litt underlig. Men dette har de altså valgt selv, sier informasjonsdirektør i TVNorge, Jens Petter Gjelseth.

Markedssjef Kjersti Sæthre avviser at Dolly Dimple egentlig er en TV-sponsor av programmet.

- Vi har egentlig ingenting med sponsing av programmet å gjøre. Det var en stor fest på Fornebu i forbindelse med lanseringen hvor det var rundt 1.000 deltakere. Vi ble forespurt om å gi disse menneskene varm mat i kulda. For det fikk vi være delsponsor en viss periode. Vi så vårt snitt til å presentere verdens beste pizza midt i målgruppen vår, sier Sæthre.

Det er uansett ukjent for staben hos Dolly Dimple at de ikke har ønsket å bli presentert med navn på TV-skjermen.

- Nei, jeg vet ikke hvorfor vi ikke nevnes ved navn. Det er i så fall ikke noe som har gått ut fra oss. Det er mulig at det blir en for lang sekvens å si alle navnene på delsponsorene, spekulerer hun overfor digitoday.no

Siden pizza-avtalen er tidsbegrenset, kommer Dolly Dimple om kort tid til å forsvinne fra TV-skjermen

- Vår logo kommer til å vises på skjermen enten ut denne uken eller neste, sier Sæthre, som utelukker at pizza-kjeden kommer til å gå inn med sponsorpenger til programmet. Markedsbudsjettet for året er allerede lagt.

Også "delsponsoren" Bohus forteller at de kaller seg leverandør, ikke sponsor

Avtalen mellom Bohus og Big Brother går ut på at Bohus har levert alt av møbler og innbo til programmet.

- Vi har levert alt av møbler og interiør, fra saltbøsser til dekketøy. Vi er en del-leverandør og ligger ute på TV-programmet sammen med fire andre som også er del-leverandører. Det er en del av en totalavtale med TVNorge. Vi ønsket å vise at vi også har et sortiment til et yngre publikum i tillegg til det tradisjonelle sortimentet, sier markedssjef Per-Ivar Ekeberg til digitoday.no.

Ifølge salgssjef Helge Flemmen i TVNorge er den noe uklare begrepsbruken i dette tilfellet uproblematisk.

- Sponsorene bruker forskjellige betalingsmåter i forhold til hva de vil sponse. Noen betaler i form av spoter, sponsorplakater eller produkter , så jeg kan ikke se at det er et problem, sier Flemmen til digitoday.no.

- Hvorfor er logoene til enkelte av delsponsorene så små at det er nesten umulig å se hva som står?

- Det er sånn det blir på sponsorplakaten . Jeg klarer å lese det. Har du vært hos optikeren, spør han og ler.

Men like etterpå innrømmer Flemmen at plakaten, hvor delsponsorene blir presentert, har blitt endret på grunn av at logoene har vært vanskelige å lese.

- Ja, det er én av grunnen til at vi endret delsponsorplakaten littegrann, sier han.

Til toppen