Levi's gir opp buksesalg på Internett

Kun ett år etter at Levi Strauss åpnet sitt nettsted for e-handel, gir de opp. Etter jul vil det kun selges spesialprodukter på levi.com. Salget overlates til store handlesentre.

Da Levi Strauss & Co lanserte sitt nettsted i november i fjor, opprørte det mange av de tradisjonelle forhandlerne som satt med egne webtjenester. De ble nemlig nektet å selge både Levi's- og Dockers-produkter via web. Levi's ville styre alt salget gjennom sin egen nett-tjeneste.

Ett år etter kan Levi's-forhandlerne med skadefryd registrere at Levi's selv gir opp salget gjennom sin egen virtuelle nettbutikk på grunn av kostnadene. Ifølge Wall Street Journal overtar J.C. Penney før jul, mens Macy's vil starte sitt salg etter jul.

Levi's talsmann Jeff Beckman sier til InternetNews.com at de er fornøyd med både trafikk og salg på tjenesten, men ikke med kostnadene ved e-handel:

- I løpet av det siste året har det blitt klart at kostnadene ved å drive en e-handelsvirksomhet i verdensklassen er for høy når vi vurderer det mot andre prioriterte områder, sier Beckman.

Levis' har begynt å tape terreng i forhold til ungdoms-saggerne som ønsker en litt annen buksestil enn sine foreldre. Toppen på Levi's-salget ble nådd i 1996 da selskapet omsatte for 7,1 milliarder dollar. I fjor var salget sunket til 6 milliarder dollar.

I disse motgangstider kuttes altså det som ble sett på som nytt og innovativt på klesfronten på Internett. Det var USWeb/CKS som hadde stått for den strategiske og tekniske utviklingen av tjenesten. Levi's skulle bruke web til å å kommer nærmere og finne ut mer om sine kunder.

Blant annet har webtjenesten en "style finder" som gjør det mulig å finne ut hva slags klær som passer for deg i forhold til din musikksmak, dine fritidsaktiviteter og din stil.

Les om skreddersømmen:


Finn den rette smekken

I tillegg har Levi's hatt planer om å styrke merkevaren Levi's gjennom butikkvirksomhet som utfyller internettsalget. Der Internett ikke kan hjelpe deg med prøverom og liknende, var det meningen at egne merkevarebutikker ville fungere som opplevelsesentre.

"The Levi's Community", med blant andre skateboardere og rollerbladere, skulle få sin egen etasje, det skulle være skreddersøm av klær akkompagnert av kul musikk i en butikk som i utgangspunktet ikke tilbød varene for salg. Kjøpe skulle du gjøre via nettet.

Les om opplevelsessentrene:


Butikker blir opplevelsessentre

Merkevarebutikkene kommer nok til å leve videre, men e-handel på levi.com er et dødt fenomen. Levi's kommer til å selge bukser, hatter og belter på sitt eget nettsted til julehandelen er over.

Til toppen