Like mye Internett som TV

Surfere bruker like mye tid online som de bruker på å se på TV, viser en amerikansk undersøkelse. Myten om at Internett kannibaliserer andre tradisjonelle medier blir avvist i undersøkelsen WebCensus foretatt januar i år.

Over 100.000 nettbrukere deltok i undersøkelsen WebCensus som er foretatt av markedsføringsnettverket Link Exchange og investeringsbanken Hambrecht & Quist. Spørreskjemaene ble distribuert over nettet gjennom rundt 28 millioner bannervisninger som reklamerte for undersøkelsen overfor surfere.

Svarprosenten lå på rundt 1,8 prosent. Svarene kom inn i løpet av åtte uker.

I tillegg ble det foretatt en grundigere tilleggsanalyse i en tilfeldig valgt uke. 16.000 surfere svarte på det utvidete spørreskjemaet. Målet for WebCensus er å finne ut om nettbruk spiser tid av annen mediabruk, men det er planlagt flere temaer som ledd i en serie undersøkelser.

I undersøkelsen kommer det fram at nettet stjeler oppmerksomhet fra tradisjonelle medier som tv, aviser og magasiner. 22 prosent av de spurte oppga at de bruker mindre tid på tv-titting på grunn av nettsurfing, og rundt 12 prosent bruker mindre tid på aviser og magasiner.

Radio var det mediet som tapte minst tid i forhold til nettet.

Bakgrunnen for undersøkelsen er myten om at Internett kannibaliserer andre medier. Konklusjonen i WebCensus er at nettbruk kommer i tillegg til annen tradisjonell mediebruk for en overveldende majoritet av de spurte. Internett har ført til at den totale tidsbruken på media har gått opp.

Hele undersøkelsen er tilgjengelig på nettet (se peker til WebCensus i margen til høyre).

Til toppen