Liker å skyte fisk i tønne

Reklame på nettet er mer enn irriterende spam og blinkende banner, og det vil reklameformidler John Barbera at annonsørene skal forstå. Han mener nemlig at salg over nettet er like enkelt som å skyte fisk i en tønne.

John Barbera er i dag daglig leder for annonsenettverket 24/7s europaavdeling og var blant annet med på å lansere og lede CNN sammen med Ted Turner.

Men det er lenge siden. Nå vil Barbera selge annonser på Internett, og venter bare på at annonsørene skal forstå at det finnes enorme muligheter der ute.

- Som industri er vi ikke i konkurranse med hverandre. Det er ikke 'oss mot DoubleClick' eller noe sånt, for stigende flo løfter alle båter, språkmalte Barbera på et seminar arrangert av 24/7 i Oslo onsdag.

Han mener den største oppgaven er å informere kundene, det vil si annonsørene, om mulighetene som ligger i annonsering på nettet og i fremtidens konvergerende, interaktive medier.

- Jeg tror mange av våre potensielle kunder er i sjokk, og vi må forklare hvordan vi kan hjelpe dem i et fragmentert og for dem lite oversiktlig medium, sa Barbera.

På seminaret presenterte selskapets toppsjef David J. Moore planene selskapet har for trådløs kommunikasjon og bredbånds-fremtiden.

De har blant annet lansert det de hevder er verdens første reklamekampanje på WAP.

- De fleste annonsørene har forstått mulighetene som ligger i Internett, men mange sitter ennå på gjerdet fordi de vil gjøre ting riktig når de først skal på banen, sier Barbera til digi.no.

Han mener at de unike mulighetene til 'targeting' eller målretting av budskap er nettets største fortrinn som annonsemedium.

- Jo mer du kan sikte deg inn på de av forbrukerne som er interessert i et produkt, desto lettere er det å selge dem en vare eller tjeneste. Hvis du kan nå ut til kunder som du vet er interessert i en viss type informasjon, så gjør du dem faktisk en tjeneste ved å tilby dem den rette annonsen.

Barbera sier til digi.no at interaktiviteten på nettet gjør at man må møte kunden på en helt annen måte enn gjennom tradisjonell annonsering, og at dette er sterkt avhengig av teknologiske løsninger som kan 'tracke' og benytte kundeinformasjon på riktig måte.

- Annonsering på Internett er som å skyte fisk i en tønne, og med den teknologien som utvikles i dag blir tønnen mindre og mindre. Så du har altså en liten tønne, med en helt spesifikk type fisk i, og da kan du rette budskapet helt spesifikt mot det publikummet (fiskene, red. anm.), sier han til digi.no.

Barbera anslår at markedet for Internett-annonser i Europa kommer til å ligge på fem milliarder dollar innen 2002.

Til toppen