Lille Mamut vokser seg større

Første kvartal var en katastrofe for IT-bransjen, men Eilert Hanoa smiler etter å ha skaffet seg 1.000 nye bedriftskunder. Nå satser han internasjonalt.

Til tross for aksjestup og kapitaltørke, gjør mange selskaper i IT-bransjen det bra. Ett av dem er programvareselskapet Mamut. Selskapet er kanskje mest kjent for sine systemer for gratis hjemmesider, men salget av økonomisystemer er det selskapet lever best på.

Selskapet har satset på billige samlepakker, noe som åpenbart selger bra - i første kvartal kom det til 1.000 nye kunder, nå har Mamut 9.000 bedriftskunder. Men den lave prisen gir røde tall, for det koster å utvikle programvare.

Mamut omsatte for 21,1 millioner kroner i første kvartal, en vekst på 32 prosent fra i fjor, men endte opp med et tap på 4,7 millioner kroner.

- Kostnadene har vært konstante i seks kvartaler, vi må holde et visst nivå på stab og utvikling. Nå arbeider vi med å løfte salget, noe som ser ut til å gå bra, forteller Mamut-sjef Eilert Hanoa. Vi planlegger ikke noen emisjon, med mindre vi bestemmer oss for en større internasjonale satsing.

Mye ligger an til hyggelig vekst, for Hanoa har finansiert utviklingen av flere produkter som nå vil gi uttelling. Selskapet deler ut gratis hjemmesider i Norge og i Sverige. Etterhvert har ti prosent av brukerne valgt de mer avanserte betalsidene hos Mamut.

- Strategien om å lansere et gratisprodukt og selge mer avanserte versjoner fungerer, forteller Hanoa til digitoday.no.

I april er også Mamut klar med en ny lansering. Selskapet har laget et system for salgsoppfølging (CRM) med integrasjon mot bedriftens nettsted.

Til toppen