LinkedIn stuper på børs, selv om de leverte bedre resultater enn ventet. (Bilde: Nan Palmero, Wikimedia Commons)

LinkedIn

LinkedIn-aksjen kollapset på svake utsikter

Stupte 30 prosent på et blunk. På tross av rekordomsetning og sterk brukervekst.

Det sosiale nettverket fikk juling på New York-børsen, etter å ha lagt frem bedre resultater enn ventet.

Aksjen falt 30 prosent i utvidet handel. Dermed dunstet omtrent 7 milliarder dollar vekk fra selskapets markedsverdi.

Årsaken til det kraftige kursfallet er svakere utsikter for omsetning i inneværende kvartal.

I forbindelse med at regnskapet ble lagt fram, presenterte selskapet også sin prognose for årets tre første måneder. LinkedIn, som driver verdens største nettverkstjeneste for arbeidssøkere og fagfolk, tror omsetningen blir på 820 millioner dollar med et overskudd på 55 cent per aksje. Det er betydelige svakere enn analytikernes forventninger på henholdsvis 867 millioner dollar og 74 cent, melder NTB.

LinkedIn sier de skuffende forventningene skyldes en svak utvikling i rekrutteringsmarkedet utenfor Nord-Amerika, «som følge av globale økonomiske forhold», skriver nyhetsbyrået.

Nærmer seg en halv milliard brukere

Resultatene for fjerde kvartal 2015 var mer enn godkjent. Omsetningen er opp 34 prosent til 862 millioner dollar. Det justerte driftsresultatet (EBITDA) endte på 249 millioner dollar, mot 179 millioner dollar året før.

Kvartalet ble gjort opp med et netto underskudd på nærmere 47 millioner dollar. For året som helhet ble underskuddet på vel 165 millioner dollar. De røde tallene skyldes at LinkedIn investerer for fremtiden. Det er utgifter både til produktforbedringer og infrastruktur (bygging av egne datasentre) som trekker ned.

Kontantstrømmen er opp fra 130 millioner dollar til 177 millioner dollar. Et annet positiv trekk er fortsatt sterk brukervekst. I kvartalet økte antall medlemmer 19 prosent til 414 millioner brukere. Antall unike besøkende økte 7 prosent til 100 millioner i måneden.

Antallet sidevisninger, essensielt for å øke mengden annonser er opp 26 prosent. Det er særlig mobilbruken som øker kraftig. Mobil utgjør nå 57 prosent av alle besøk hos LinkedIn.

Til toppen