LinkedIn skor seg på finanskrisen

Mens virksomheter legger ned, strømmer nye medlemmer til det sosiale nettstedet LinkedIn.

Det sosiale nettverket LinkedIn har lenge vært redningen for IT-selskaper som jakter etter nye hoder i et stramt arbeidsmarked.

IT-selskapet Umoe Consulting er blant dem som har vært flittig bruker av LinkedIn.

    Les også:

LinkedIn er et et nettsamfunn mest brukt i jobb-sammenhenger, og blir ofte sett på som det seriøse svaret på Facebook. Samfunnet vokser kraftig for hver dag. Nettverket brukes til å samler profesjonelle kontakter og forretningsforbindelser, finne jobber, ansette og til å bli oppdaget.

Man kan for eksempel få beskjed når en kontakt bytter jobb eller når en kontakt av deg legger til nye kontakter. Du kan stille spørsmål til alle brukere på LinkedIn, anbefale kontakter av deg til andre og legge ut jobbsøknader.

Nå kan finanskrisen skaffe enda flere brukere til nettstedet.

Ifølge det svenske nettstedet Dagens Media har aktivitetene på LinkedIn eksplodert etter finanskrisen og vokst med 25 prosent.

Ifølge The Guardian får nettstedet i snitt en million nye medlemmer hver 14. dag. LinkedIn har rundt sju millioner medlemmer i Europa.

LinkedIn anslår at de vil tjene mellom 1 og 1,3 milliarder kroner i året.

Inntektene kommer fra premium-medlemskap, annonsesalg og rubrikkannonser. Nettstedet skiller seg fra Facebook ved at brukerne ikke kan dele bilder eller prate med hverandre.

Ettersom de fleste blir rekruttert gjennom «noen som kjenner noen», er det enkelt å bruke nettverket LinkedIn som kan søke og komme i kontakt med klassekamarater, tidligere og nåværende kollegaer, naboer, foreningsmedlemmer og andre man ønsker som kontakter.

LinkedIn er gratis å bruke og følger EU-regler rundt sikkerhet og personvern.

Til toppen