Linux-allianse utfordrer Microsoft i bilen

Intel og BMW er blant aktørene som lager åpen plattform for underholdning i bilen.

Microsoft kunngjorde i går at selskapet denne våren kommer med en ny utgave av selskapets programvareløsning for informasjons- og underholdningssystemer i biler (IVI - In-Vehicle Infotainment), Microsoft Auto 4.0. Men samtidig har flere tunge aktører gått sammen om å lage en tilsvarende plattform basert på Linux og åpen kildekode.

Microsoft Auto danner i dag grunnlaget for Fords Sync-system og Fiats Blue&Me. Også Hyundai og Kia skal ta i bruk Microsofts løsninger i nye biler fra og med neste år.

Den nye versjonen av Microsofts IVI-system, Auto 4.0, inkluderer blant annet et standard grensesnitt for radiomottakere og standard støtte før CD-avspilling og ripping. I tillegg til støtte for Arm- og SH-baserte prosessorer, har Auto 4.0 også støtte for Intels nye Atom Z5xx-serie med prosessorer. Denne serien ble kunngjort i går.

Men Intel spiller stadig oftere på flere hester og er blant grunnleggerne av non-profit-organisasjonen Genivi Alliance, som skal utvikle og fremme en referanseplattform for IVI basert på åpen kildekode. Med i alliansen er også BMW, General Motors, PSA Peugeot Citroën, Delphi, Magneti Marelli, Visteon og Wind River,

Målet er å tilby en plattform som reduserer tiden det tar å få produkter ut på markedet, men som også gir lavere driftskostnader for kundene.

- Genivi vil utfordre den tradisjonelle tilnærmingen med proprietære løsninger og føre til et kreativitetsnivå som til nå ikke har blitt sett i dette segmentet, sier Graham Smethurst, talsperson for Genivi-alliansen og daglig leder i BMW-gruppens Infotainment and Communication Systems-virksomhet, i en pressemelding.

Genivi-plattformen skal bidra til mer innovasjon innen infotainment-systemer i biler.
Genivi-plattformen skal bidra til mer innovasjon innen infotainment-systemer i biler.

Genivi-plattformen skal strømlinje elementer i IVI-utviklingsprosessen som historisk har blitt duplisert på tvers av bransjen. Den vil utgjøre et felles fundament for bilprodusentene og deres leverandører til å bygge differensierte produkter og tjenester. Dette skal ifølge alliansen åpne for muligheter for selskaper som tidligere har funnet det vanskelig å få tilgang til bilindustrien.

Selv om alliansen først ble offentliggjort i går, skal utviklingen av Genivi-plattformen være godt i gang. Den første tekniske leveransen skal skje til sommeren. Denne vil være basert på en gjennomtestet prototyp basert på Intels Atom-prosessor og Wind River Linux. Prototypen har vært under utvikling de siste 18 månedene. Referanseimplementeringen skal gjøres tilgjengelig som åpen kildekode for å stimulere til innovasjon blant utviklere.

    Les også:

Til toppen