BEDRIFTSTEKNOLOGI

Linux-bruker reddet julen da Microsoft glemte domeneregning

Microsoft bekrefter at selskapet, med en markedsverdi på 600 milliarder dollar, rett og slett glemte å betale regningen på en tjeneste som verifiserer passord og brukernavn på MSN. Dette førte til at 26 millioner Hotmail-brukere ikke fikk lese julemailen før en Linux-bruker opptrådte som reddende engel 1. juledag.

Herman Berg
30. des. 1999 - 18:33

Mange amerikanere pakker ikke opp julepresangene før 1. juledag.

Da årtusenets IT-person (ifølge digi.nos egne lesere) åpnet øynene dagen etter juleaften, burde Bill Gates takke sin Gud for at en julenisse fra Tennessee var i ferd med å banke på døra den formiddagen.

Klokken 11 den 25. desember betalte Michael Chaney, en helt vanlig amerikaner, domeneregningen for Passport.com til Network Solutions.

Chaney jobber til daglig som programmerer og benytter operativsystemet Linux i sitt daglige virke. Han hadde oppdaget via postering på en nett-tjeneste at Microsoft hadde glemt å betale den årlige domeneavgiften.

Glippen hadde ført til at mange tjenester som er avhengig av verifiseringen gjennom Passport.com ikke var tilgjengelig. Det gjaldt ikke minst halvparten av Microsofts Hotmail-brukere - det vil si at 26 millioner e-postbrukere var berørt.

Det har vært et turbulent år for gratisprogrammet Hotmail. Like etter sommeren ble det oppdaget et stort sikkerhetshull i e-post programmet og i september var det også snakk om trøbbel med Java-skript.

Les:


Enormt sikkerhetshull i Hotmail
Hotmail-hullet tettet
Hotmail-hackerne sto fram
Javascript-problem i Hotmail-meldinger

Denne gangen berørte det altså 26 millioner internettbrukere.

Dette er antallet som Microsoft Corporation og talskvinne Sally McDonnell fastslår på telefon overfor digi.no. Hun bekrefter at det var Michael Chaney som reddet dagen ved å betale regningen som Microsoft hadde glemt og at tjenesten var nede fra juleaften til 2. juledag.

Dessuten var det en håndfull andre e-business-tjenester under Microsoft Network (MSN)-logoen som ikke fungerte på grunn av tabben, ifølge McDonnell.

Etter at Linux-brukeren hadde betalt regningen, offentliggjorde han det for hele verden på Slashdot, den samme tjenesten som klokken 10.07 den 25. desember avslørte hvorfor Hotmail ikke fungerte. Slashdot er en brukerdrevet nett-tjeneste for nerdene som er utrolig populær også blant norske IT-folk. Chaneys utrolige versjon kan du lese her.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Tietoevry
En voldsom økning i svindelforsøk

Om morgenen den 26. desember klokken 06.00 Central Time i USA, var Passport.com igjen på lufta.

Dermed kunne alle Hotmail-brukere puste lettet ut - i tillegg til brukere av andre lukkede tjenester på MSN. Til sammen 30 Internett-tjenester benytter per i dag Passports verifiserings-system, langt fra alle tilhører Microsoft..

Det tok to dager, til tirsdag 28. desember, før programmereren fikk en henvendelse fra en Microsoft-representant. Representanten takket så mye for hjelpen og lovet refusjon av utgiftene, skriver Chaney selv på sine hjemmesider.

Han mener at det egentlig ikke spiller noen rolle om verdens største IT-selskap betaler tilbake pengene han har lagt ut eller ikke. Men når de først skriver ut sjekken på 35 dollar, bør de tenke over hvilke kostnader selskapet egentlig ble spart for.

Det skriver Reuters i sin rapport.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.