Linux-selskap trekker til seg IT-jenter

Jenter er en mangelvare i IT-bransjen, men teknologiselskapet Linpro er unntaket.

For et par år siden hisset Linpro på seg Likestillingsombudet da de arrangerte gratis Linux-kurs for kvinner. Men dette har ikke skremt Linpro, for årsaken til kursinitiativet var nettopp kvinnemangelen i bransjen.

I dag er administrerende direktør Trond Heier i Linpro svært godt fornøyd med å ha en utviklingsstab på 30 personer, hvorav ni er kvinner.

Linpro er et ti år gammelt selskap som satser utelukkende på å levere tjenester og løsninger med utgangspunkt i åpen kildekode. Tjenestene omfatter rådgivning, utviklingstjenester, kurs, support- og driftstjenester, i tillegg til produkter og løsninger.

– Vi har bevisst valgt å satse på begge kjønn, for menn og kvinner utfyller hverandre og det er best for miljøet, forteller kollega Thomas Malt i Linpro.

Både Heier og Malt understreker at de ser en markant forskjell på menn og kvinner. Mens gutter er verdensmester på IT etter erfaring på gutterommet, forteller jentene at de har en generell forståelse av teknologien.

– Jentene er mer beskjedne, men ofte viser det seg at de det vel så godt og mange ganger bedre enn guttene, framholder Heier.

Utvikler Helene Klungvik mener jenter flest preges av «flink pike» syndromet, eller dyktighetssyndromet. Selv om de har testet Linux masse på jenterommet, har jentene likevel ikke nok selvtillit til å fortelle at de kan håndtere Linux.

– Vi sier knapt at vi har vært borti det, forteller hun.

Klungvik er dataingeniør fra Norges Informasjonsteknologiske Høyskole (NITH) med tillegg av en mastergrad fra Melbourne i Australia.

Linpro mener å være ledende på Linux og åpen programvare i Norge, og ser på seg selv som bindeleddet mellom kundene og det som finnes i åpen kildekodemarkedet.

Veksten har ligget på cirka 40 prosent hvert år de siste årene. Heier venter at det blir omtrent på samme nivå i år, og han tror at selskapet vil ende på 80 millioner kroner og et positivt resultat. Selskapet har nå 85 ansatte og er representert i Oslo og Stavanger.

Allerede etter første kvartal hadde Linpro 65 prosent økning over første kvartal i fjor.

I fjor omsatte Linpro for cirka 54 millioner kroner. På grunn av investeringer vil det ende med et kontrollert underskudd. Året før, i 2005, omsatte selskapet for 39 millioner og ble sittende igjen med et overskudd på 1,9 millioner kroner.

De typiske kunder er store og mellomstore bedrifter med nettbære virksomheter som Zett.no, Telenor, Elkjøp, Handels og Sjøfartstidene, Banetele og Lysetele.

Driftstjenester og utviklingstjenester utgjør mesteparten av selskapets omsetning. I tillegg har de et eget kurssenter og de bygger seg opp innen systemleveranser basert på åpen kildekode.

Kursene går mye på Perl, PHP og Python, men det er også stor etterspørsel etter Java.

Kvinnelige innslag i Linpro: F.v. Helene Klungvik, Tone Nilsen, Ami Thomasgaard og Margrethe Gleditsch.

Til toppen