Lite imponert over HPs mobil-satsning

HP forsøker å krige seg inn i mobilmarkedet. Niks, sier Gartner etter å ha sett på HPs to nye modeller.

Verdens største PC-produsent var store på PDAer, men her stuper nå salget og HP forsøker å krige seg inn i det notorisk tøffe mobilmarkedet.

På onsdag lanserte HP under en kjempefest to nye mobiltelefoner, iPaq 600 og 900, en mellomstor og en stor smart-mobil.

Analyseselskapet Gartner har tatt en titt på modellene og rister på hodet. Dette er langt fra nok skal HP klare å presse seg inn i markedet og få noe mer enn 2 prosent av det globale smart-mobil-markedet.

"Modellene er bedre, men ikke nok for det gjennombrudd HP trenger for å lykkes i mobilmarkedet", skriver Gartner.

Og foreløpig går det feil vei for verdens største PC-produsent. iPaq-salget faller - fra første halvår i fjor til i år, falt salget av HPs PDAer og smartmobiler med 26 prosent.

HP må fokusere på nøkkel-applikasjonene på mobilen. Nøkkelen ligger i epost-mulighetene. Gartner mener også at ledelsen i HP har mye av skylden, men utbroderer ikke dette.

Maskinvaren er i utgangspunktet bra nok, mener Gartner. iPaq 600 (bildet) og 900 er topp moderne modeller med GPS, Windows Mobile 6 og touch-skjerm.

iPaq 600 kunne blitt bra, men HP må sikte mer mot massemarkedet og satse mindre på navigasjon, mener analyseselskapet. Og iPaq 900 ikke inneholder noen nyheter i forhold til modeller fra Palm og HTC.

HP må bli mye flinkere til å utnytte sin distribusjon og partner-apparat, er konklusjonen til Gartner.

Til toppen