Lite om Jesus på norske nettaviser

Julenissen «selger» best.

Oslo (NTB): Den som kommer med gavene er blitt mer synlig enn bursdagsbarnet selv. Det viser mediestatistikk for norske nettmedier fra julen.

Jesus får nesten bare en drøy tredel av omtalen Julenissen har på nettet. Materialistenes velgjører er ifølge overvåkingsbyrået Cyberwatcher omtalt 933 ganger i desember fram til julaften, mens Jesus må nøye seg med 380 ganger.

Spesielt er det de lokale nettavisene som svikter Guds sønn.

På bunn ligger Troms der Jesus får under 10 prosent av omtalen til Julenissen. Oslo og Hordaland ligger på topp med 74 og 54 prosent omtale av Jesus målt opp mot Julenissen i desember.

– Jesus er lite populær i norske medier. Den kommersielle delen av julen har fortsatt større appell enn den religiøse, og det ser ikke ut til at finanskrisen har endret dette, uttaler daglig leder Morten Rynning i Cyberwatcher.

Til toppen