Liten etterspørsel etter billig SMS

Interessen for Chess Communications' abonnement med svært lave priser på tekstmeldinger har vært svært lav.

I fjor høst startet mobiloperatøren You det som kunne ha vært innledningen til en priskrig på tekstmeldinger. Gjennom et spesielt abonnement, You Best, tilbød selskapet kundene å sende tekstmeldinger for 29 øre per melding. Kort tid etter kom Chess med et tilsvarende abonnement, Chess Queen, men med en pris på 28 øre per melding. Felles for begge abonnementene var en relativt høy fastpris og temmelig dyre tellerskritt. You Best koster 129 kroner i måneden og 1,89 kroner per minutt når brukeren ringer.

Chess har derimot i praksis lagt ned Chess Queen, til tross at Idar Vollvik, gründer av selskapet, i høst lovet at det ikke skulle være snakk om noe kortsiktig tilbud.

- Interessen for Chess Queen har vært svært liten. Totalt har vi mottatt mellom 120 og 130 bestillinger, forteller Vollvik til digi.no. Han forklarer dette med nettopp de høye prisene på de andre delene av abonnementet. Han understreker at Chess Queen fortsatt vil være tilgjengelig for de som allerede benytter det.

Han mener likevel at selskapet ikke har noen grunn til å ha dårlig samvittighet i forhold til løftene Vollvik ga i høst, da han sa at selskapet hadde forpliktet seg til å være prisledende.

- Ser man bort fra Teletopia, som bare er tilgjengelig i Oslo, er vi billigst på mobiltelefoni i oversikten til Telepriser.no, sier han.

Dette stemmer, under den forutsetningen om at brukeren benytter abonnementsformen Chess Move, sender 20 tekstmeldinger og snakker 10 x 2 minutter i mobiltelefoner i uka.

    Les også:

Vollvik forteller at selskapet likevel vil sette ned prisene på alle abonnementene i slutten av dette kvartalet.

- Selskapet har gjort unna de store investeringene og er nå rustet til å ta imot mange nye abonnenter, sier Vollvik, som innrømmer at selskapet tidligere har hatt problemer med å håndtere alle som har ønsket abonnement.

- Dette fungerer godt nå, til tross for at pågangen er større enn noen sinne, sier Vollvik.

Han forteller at selskapet legger stor vekt på tilbakemeldinger fra kundene, og at selskapet forsøker å svare på alle henvendelser.

- Vi mener at det er langt viktigere å lytte til kundenes ønsker og råd, enn å ha ansatte som finner ut det samme, sier Vollvik, og mener at satsing på kommunikasjon via Internett er årsaken til at selskapet får både mange og fornuftige tilbakemeldinger.

Chess Communication har den siste uken fått mye oppmerksomhet i svensk presse, etter at selskapet har annonsert lave priser i forbindelse med at det fra og med mars vil tilby tjenester til svenske kunder. Også i Sverige lover selskapet lave priser, ikke minst på SMS. Prisene på tekstmeldinger i Sverige er generelt langt høyere enn i Norge.

Til toppen