Liten norsk brikke kan bli stort industri-eventyr

Det er ikke så lett å starte et internasjonalt dataselskap i og fra Norge. Petter Gran-Jansen, mannen bak en rekordliten radiobrikke, er en av mange gründere som i 1998 lærte at ting tar tid.

Blendet av komethalene til amerikanske teknologiselskaper som Cisco og Netscape mente en rekke norske investorer og gründere at 1998 skulle bli året for nettopp deres idéer og selskaper. I etterkant er det bare å konstatere at de fleste undervurderte motorkraften som trengs for å ta av.

Gran-Jansen er et av de norske teknologiselskapene som flagget at 1998 skulle bli selve "oppskytingsåret". Selskapet var i 1997 ferdig med liten databrikke som kombinerer en radiosender og mottaker. Med brikken kan forskjellig typer teknisk utstyr kommunisere med en datahastighet på opptil ISDN-fart over avstander på 100 meter. I større volum koster brikken bare 60 kroner, forteller Petter Gran Jansen til digi.no.

Fordi strømforbruket er lavt, kan brikken brukes sammen med et batteri, noe som gjør at man slipper å strekke kabler eller begrense seg til fastmontert utstyr. Til tross for sine meritter, har de store ordrene latt vente på seg - ennå er det ikke kommet noen løsninger som bruker Gran Jansens radio-brikke i salg.

- Det har tatt lengre tid enn vi trodde det skulle gjøre. Det viser seg at våre kunder bruker tre år på å få sine produkter i salg. Vi vil derfor se fruktene av vårt arbeid først mot slutten av året og inn i år 2000, sier Petter Gran-Jansen, som eier 43 prosent av selskapet.

Den andre store eieren er investeringsselskapet Telenor Venture* som eier 22 prosent.

Petter Gran-Jansen forteller at 1998-regnskapet ikke er godkjent og vil derfor ikke offentliggjøre noen tall, men svarer bekreftende på digi.nos spørsmål om teknologiselskapet fremdels går med underskudd.

- Vi trodde aldri at vi skulle gå med overskudd i 1998. Vi regner med å nå null-resultater mot slutten av året, sier han.

Selv om ting tar tid, kan Gran-Jansen fortelle om jevn fremgang. Selskapet har sendt ut 400 prøvesett med sin radiobrikke til interesserte kunder i Europa og Asia. Samtidig er de i disse dager klar med en radiobrikke tilpasset amerikanske frekvensbånd. Gran-Jansen har dessuten begynt leveransene til et stort amerikansk selskap, men sier han ifølge kontrakten ikke kan fortelle noe om kunden, bransjen eller type produkt de skal lage.

Gründeren signaliserer imidlertid en stor interesse for radiobrikken fra gass-, elektrisitets- og vannverk i Frankrike og England. Med brikken montert på målerne, slipper bedriftene å måtte komme seg inn for å lese av målerne og sende regning, men kan i stedet bare kjøre bil forbi målerne som så leses av automatisk via radiosignal eller lage samlenettverk.

Gran-Jansen mener at konkurransen om radiobrikker foreløpig er "forbausende liten" og undrer seg over at de store eletronikkgigantene ikke har gjort noe på feltet. Gründeren utpeker norske Nordic VSLI som sin viktigste konkurrent. Han vil ikke spekulerer i hvor mye selskapet hans er verdt i dag etter høstens sterke børsfall. Tidlig i 1998 var selskapet priset til 140 millioner kroner.

Til toppen