Liten, norsk ERP-leverandør går utenlands

IT-selskapet Kontorplassen.no kan være i ferd med å bli en ny norsk IT-suksess, og ser mot utlandet.

IT-selskapet Kontorplassen.no vokser videre, og leverte et overskudd på nesten èn million kroner i fjor. Selskapet har klart en så sjelden ting som å skape et nytt IT-produkt med internasjonalt potensial. Gründerne har gjennom flere år utviklet et Internett-basert system med alle funksjonaliteter som trengs for å administrere en mindre bedrift. Systemet er solgt til 560 kunder i Norge og England, og nå planlegger de å etablere et nytt kontor i Sverige.

- Det begynner å bli veldig moro. Vi har veldig bra vekst om dagen, og opplever stor pågang fra kundene. Nå er det flere kunder som finner oss, i stedet for at vi oppsøker dem, sier forretningsutvikler Andrè Nyhagen i Kontorplassen.no.

Selskapet har i dag 560 betalende kunder, hvorav de aller fleste i Norge. I fjor fikk selskapet et overskudd på drøye 800 000 kroner av en omsetning på åtte millioner kroner. Selskapet har lagt vekt på å vokse organisk, og har derfor unngått å ta opp gjeld. Ambisjonen er å vokse gjennom å inngå partnerskap med andre aktører i Europa. Første steg er allerede tatt gjennom etablering av eget kontor i London.

- Vi har hatt en vellykket lansering i Storbritannia, hvor vi har etablert kontakter med fire partnere allerede. De første betalende kundene er på plass, og vi forventer en videre vekst der, forteller han.

Det er også planer om å komme inn på markedet i Tyskland, Sverige og Benelux-landene, forteller han.

- I første omgang vil vi konsentrere oss om England, men vi planlegger også å etablere et eget kontor i Sverige. I de andre landene vil vi forsøke å komme inn gjennom samarbeid med andre aktører, sier han.

    Les også:

Kontorplassen.no har laget et nettbasert økonomi- og administrasjonssystem beregnet for små og mellomstore bedrifter. Forretningsideen er at mindre bedrifter skal kunne spare kostnadene som følger med å administrere en bedrift.

Systemet tilbyr fjernpåloggende brukere regnskap, logistikk, faktura, lønn, produktstyring, CRM (kundeoppfølning), timeregistrering, prosjektstyring, personaloppfølging, kjede-styring, publisering og lagring av Office-filer. I tillegg arbeider selskapet kontinuerlig med å utvikle nye funksjonaliteter.

Selskapet ble startet i Skien av Stian Rustad så langt som tilbake i 1996. Allerede den gangen, bare to år etter at World Wide Web dukket opp, bestemte Rustad seg for å skape et nettbasert økonomisystem.

Siden har Rustad og andre medeiere bygd opp produktet sakte men sikkert. Utviklingen er finansiert av tradisjonelle konsulentoppgrad og nettsidearbeid. Alle utviklingskostnader er dermed tatt, og selskapet er gjeldfritt.

Til toppen