Det er ventet at Apples mektige markedssjef, Phil Schiller, vil vise frem en forbedret iPad Mini med Retina-skjerm før den viktige julehandelen braker igang. Men problemer med skjermleveransene kan føre til utsettelser. (Bilde: Kevork Djansezian/Getty Images/All Over Press)

– Liten Retina-iPad kan bli utsatt

Apple sliter med skjermene.

Apple vil ikke være i stand til å gjennomføre en bred lansering av iPad Mini med Retina-skjerm denne høsten. Det melder Reuters som siterer ikke navngitte kilder med kjennskap til Apples leverandørlinjer.

Det er ventet at Apple vil lansere en oppdatert versjon av iPad Mini i god tid før julehandelen starter, tiden da nettbrett virkelig kjøpes på verdensmarkedet. Men selskapet har ikke klart å få tilstrekkelig volum på Retina-skjermene, som det er ventet at nettbrettet vil ha.

Kildene til Reuters er uklare på hva som er problemet, men det skal henge sammen med at man ikke har klart å få de nye skjermpanelene til å være tilstrekkelig energi-gjerrige og at produksjonen skal ha vært utsatt som følge av det.

Dermed risikerer Apple at man ikke klarer å lage tilstrekkelig med enheter til den viktige julehandelen. En analytiker fra Forrester sier til Reuters at det vil bli «howls» dersom Apple lanserer en iPad Mini uten en forbedret skjermoppløsning. Både Googles Nexus 7 og Amazons nye Kinde Fire-nettbrett har høyere oppløsning en 1. generasjons iPad Mini.

Samtidig er det viktig for Apple å opprettholde posisjonen de har på nettbrett-markedet. Dersom det stemmer at leveransene blir forsinket, eller i det minste begrenset, inn i den viktige julehandelen, så vil det ganske sikkert gi seg ytterligere utslag i markedsandelene til selskapet med færre penger i kassen som uungåelig resultat.

Markedsandelen til iPad var i andre kvartal på 32,5 prosent, noe som nesten er en halvering fra samme periode i fjor. Android-baserte enheter har spist seg opp og har nå en andel på 62,6 prosent, ifølge tall fra IDC.

Det ryktes også at Apple jobber med en iPad Mini med mindre lagringskapasitet, 8 GB, for å tekkes den delen av markedet som er mest kostnadsbevisst, eksempelvis Kina. Det meldes også at Apple har presset leverandørene hardt på komponentpriser, uten at det er ventet å gi store utslag på utsalgsprisen når et nytt nettbrett blir lansert.

    Les også:

Til toppen