Liv laga for Business Standard i Norge

Konkursen i Industry Standard påvirker ikke driften av Business Standard i Norge. Bladet omsetter for 750.000 kroner per utgave og fortsetter ufortrødent videre med sitt månedsmagasin.

I forrige uke kom meldingen om at det fremste papirmagasinet for Den nye økonomien, The Industry Standard, legges ned.

Årsaken er en fatal svikt i annonseinntektene som har gjort at eierne, som blant annet består av IT-forlaget IDG og investeringsbanken J.P. Chase Manhattan blant flere andre minoritetseiere, ikke er villig til å investere mer i utgiverselskapet Standard Media International.

Ansvarlig redaktør Arne Uppheim i norske Business Standard sier at de med nedleggelsen av den amerikanske utgaven har mistet tilgangen til research og endel av det amerikanske bakgrunnstoffet.

- Men vi har i utgangspunktet en helt annen profil enn Industry Standard, hevder Uppheim. Derav det annerledes navnet.

Det samme mener Morten Hansen som er administrerende direktør i IDG Magazines Norge og utdyper det med at de ikke bare har satset på dotcom-annonsører fra starten.

- Vi har absolutt hatt nettannonsører, sier Uppheim, men holder på at det norske bladets profil ikke er et internettblad, men mer rettet mot det tradisjonelle næringglivet.

- Vi kjører med uforminsket styrke fremover og endrer ikke noe eller lar oss påvirke av dette, sier Hansen som opplyser at de ligger på en omsetning på 750.000 kroner i gjennomsnitt per utgave.

- Business Standard har vært et eventyr i Norge, det ga positivt bidrag allerede etter fem utgaver. Dette er noe av det beste som noen har skjedd i IDG- systemet, mener Hansen som likevel sier at de får mindre informasjon fra USA om bladet. Publikasjonen er kun deleid og blir derfor annerledes enn publikasjoner der IDG eier hundre prosent av produktene som Computerworld og PC World.

Hansen innrømmer imidlertid at de har fulgt nøye med på skjebnen til Industry Standard:

- Vi har fulgt dette med argusøyne og hadde naturligvis håpet at de skulle greie seg. Det var et sterkt tidsskrift i USA, men jeg tror ikke det får stor betydning, så lenge det aller meste blir produsert her, mener Hansen.

Business Standard har mange, kjente eksterne bidragsytere i tillegg til tre journalister og to redaktører. Endel av kostnadene i bladet, som salg og teknologi, blir tatt av IDG-gruppen sentralt. Hansen mener likevel det er et riktig regnestykke når han sier at Business Standard vil gå i pluss etter kun ett år i markedet

- Vi allokkerer kostnader etter hoder og fordeler i forhold til Business Standards bidrag til inntektene, sier Hansen.

Til toppen