- Livsstil avgjør valg av mobil

- I den kommende verden der trådløst samband tar mer og mer over i arbeid og fritid, vil valget av mobile apparater blir et uttrykk for personlighet og livsstil, sier markedssjef Matti Alahuhta i Nokia.

Alahuhta mener mobiltelefonen vil personliggjøres både gjennom utseendet og gjennom tjenestene som velges.

- Mobilen vil uttrykke hvordan jeg er, i tillegg til at den gir meg de tjenestene jeg føler jeg trenger. Mobilen vil også være

det apparatet du bruker til å forvalte dine penger, tror Alahuhta.

Det stiller nye krav til mobilen.

- Vi kommer til å tilby et stadig økende utvalg av modeller, med ulik utseende og sammensetting av tjenester. Vi må også gjøre noe arbeid på det tekniske området. Vi kan for eksempel ikke risikere situasjoner der du ikke får handlet, fordi pungen din er gått tom for strøm.

Et av markedsførerens nye yndlingsuttrykk er mobilen som "personal trusted device" - personlig tiltrodd innretning. Mote vil spille en sentral rolle.

- Det er ingen tilfeldighet at vi nyttet et moteshow i Paris i forrige uke til å lansere vår nye modell 8210.

Alahuhta understreker at selv om telefoni og data "konvergerer" (dette er moteuttrykket her på Telecom 99), er det ikke snakk om å gjøre alle apparater til WAP-telefoner.

- Vi ser for oss et marked som vil segmenteres og der det gjelder å ha et stort utvalg i alle kategorier. Det vil lenge være folk som ikke ønsker annet enn tale. WAP-telefoner kan dekke et annet stort segment. I 1996 lanserte vi vår første Communicator. Vi mener denne nisjen har festet seg, og at den utgjør et stort og løfterik segment.

Til toppen