Logitech sluker norsk IT-selskap

Får teknologi som sniker HD-video gjennom brannmuren.

Det lille norske IT-selskapet Paradial er kjøpt opp av Logitech.

Paradial ble grunnlagt i 2001 av fem nordmenn som tidligere jobbet med kommunikasjonsteknologi for Ericsson.

De har utviklet patentert teknologi som løser vesentlige utfordringer med IP-telefoni og videokonferanser; at kommunikasjonen fungerer knirkefritt på tvers av nettverkselementer og brannmur.

- Vi har teknologi som gjør at man klarer å etablere kommunikasjon på tvers av slike kilder, der tilgjengelig og sikkerhet er i en evig konflikt, sier administrerende direktør Ingvar Aaberg i Paradial til digi.no.

Ingvar Aaberg i Paradial.
Ingvar Aaberg i Paradial.

Kort fortalt er det et programvareprodukt som består av klient og tjener, som samhandler og analyserer nettverket i forbindelse med at samtaler setter opp, enten video eller IP-telefoni. Løsningen finner hvilken teknikk som er nødvendig for at samtalen skal kunne traversere brannmur eller NAT.

Utfordrer de store

Oppkjøpet av Paradial føyer seg inn i rekken av flere oppkjøp der Logitech styrker seg innen nettopp videokonferanser. For halvannet år siden slukte de Sightspeed for 30 millioner dollar. I november betalte de 405 millioner dollar for Lifesize, en konkurrent til Tandberg og Polycom.

- Med dette oppkjøpet tar Logitech nok et skritt mot visjonen å kunne gi sømløs HD-videokonferanser til alle. Ved å integrere Paradials teknologi i våre kommende produkter, står vi godt rustet til å levere en komplett og intuitiv videokonferanse-opplevelse til både små og store virksomheter, sier Logitech-toppsjefn Gerald Quindlen i en pressemelding.

Det er ikke kjent hva Logitech betaler for Paradial.

Lifesize var Paradials viktigste kunde, og lisensierte og benyttet den norskutviklede teknologien i alle deres videokonferanseprodukter. På kundelisten var også store internasjonale selskaper som Ericsson, Adobe, Deutche Telecom, Orange, med flere.

- Fornuftig oppkjøp

Konkurrentene til det lille norske selskapet, som bare teller om lag 10 ansatte, har i hovedsak vært giganter som Microsoft og IBM som har egen teknologi som gjør det samme, forteller Aaberg. I tillegg konkurrerte de mot et mindre kanadisk selskap, samt det han omtaler som ulike substitutt-teknologier.

- Generelt vil jeg si at det Paradial har gjort er vanskelig: Å være et komponentselskap som er helt avhengige av partnere for å komme ut i markedet. På en måte er [oppkjøpet] derfor en helt naturlig utvikling. Industrielt er det veldig fornuftig. Samtidig vil teknologien som er utviklet i Norge nå kunne komme ut til et veldig stort marked.

De fleste ansatte, inkludert grunnleggerne i Paradial blir med videre til Logitech der de blir del av Lifesize-divisjonen. Etter det digi.no får oppgitt blir de værende på Oslo-kontoret.

Aaberg forteller på telefon fra California at han foreløpig har ansvaret for å integrere Paradial i den nye organisasjonen.

- Vi skal sørge for at teknologien blir brukt på bred front i Logitech, så de får god verdi av kjøpet. Jeg er i en dialog om hvilket ansvar jeg skal ha fremover, sier han.

Logitech har over 7000 ansatte og har formelt hovedkvarter i Sveits, der selskapet ble grunnlagt i 1981. Det operasjonelle hovedkontoret ligger imidlertid i Silicon Valley. LifeSize-divisjonen holder til i Austin, Texas.

Til toppen