Sjef for Apple Norge, Arne Odden, likte dårlig å bli avfotografert av digi.nos journalist. Selskapet han er ansatt hos nekter sine direktører å bli avbildet. De vil at vi skal bruke produktbilder. (Bilde: Marius Jørgenrud - creative commons)

Logrende bikkjer etter sure epler

I dag har vi vært rampete mot Apple. Det er en grunn til det, skriver digi.no sin redaktør.

KOMMENTAR: I kveld norsk tid vil Apples toppsjef presentere et nytt produkt til en nøye utvalgt krets pressefolk i San Francisco. Oppmerksomheten vil bli enorm, og den som i kveld ikke har fått med seg at selskapet presenterer nyheter har dårlig nett-tilgang, for å si det mildt.

Frem mot lanseringen har verdens samlede teknologipresse og media generelt hatt en særdeles lav terskel for å formidle spekulasjoner og løse rykter om hva som kommer. Apple selv sier ikke et ord. Deres strategi for å kommunisere med omverdenen er nettopp å holde munn.

Dette skaper et informasjonsvakuum som blir fylt opp av ville spekulasjoner og rykter. En rekke blogger og nyhetsmedier pumper ut artikkel på artikkel med det ene ryktet villere enn det andre, og sikrer at kjennskapen til Apple blir enorm. Det er en grunn til at Apple holder munn. Det er en grunn til at de nekter sine sjefer å bli avfotografert av mediene. Det sikrer dem, paradoksalt nok, enorm oppmerksomhet.

Og media? Vi logrer etter som lydige bikkjer, sultne på et skup.

Apple er ikke lengre et lite selskap som lager produkter for en spesielt interessert gruppe. De er verdens største selskap målt i markedsverdi som følge av geniale produkter og løsninger. Men selskapet får Nord-Korea til å fremstå som et transparent samfunn. Må vi finne oss i det? Er det OK at det selskapet som har skapt flest endringer i hvordan vi forholder oss til teknologi har en strategi for hemmelighold den mest paranoide statsleder misunner?

Jeg gir ikke noe svar. Men jeg vet hvor digi.no står. I dag har vi vært rampete og sørget for at det nok er litt dårlig stemning i Apples norske kontor.

Vi publiserte nemlig bilder vi tok av Apples sjef i Norge mens han var på vei inn til et møte med statsråd Rigmor Aasrud. Apple nekter sine ansatte å bli fotografert. Vi gjorde det allikevel, fordi vi mener det er viktig og riktig i dette tilfellet. Det snille ville vært å etterkomme anmodningen om ikke å publisere bildene.

Apple nekter sine ledere å bli avfotografert fordi selskapet vil ha fokus på produktene.

Vi i pressen logrer igjen, og poster bilder av iPhone eller iPad i stedet for bilder av selskapets ledere, når vi omtaler selskapet. Årsaken er at vi ikke har noen bilder av ledelsen. Vi gjorde noe med det i dag, og har tilbudt alle å bruke bildene vi tok fritt i henhold til en creative commons lisens (CC BY 3.0). Vi oppfordrer samtidig alle andre medier til å gjøre det samme.

Det er flere selskap som har sett på Apple og hentet inspirasjon. De ser at dersom de velger den tause vei kan det skape informasjonsvakuumet Apple nyter godt av. For noen vil dette faktisk fungere, mye takket være en logrende presse som ubevisst spiller med på unotene.

Som en konsekvens av at vi publiserte fotografier av Apples norske representant, Arne Odden, blir vi neppe invitert til produktlanseringer i Apple-regi. Det er nemlig en engere krets journalister som mottar invitasjoner til selskapets presentasjoner.

Det er ikke først og fremst Apple som skal kritiseres for denne strategien. Det er vi i pressen som spiller med som bør rødme litt når vi ser oss i speilet.

    Les også:

Til toppen