Lokalavisene skal bli multimediabedrifter

A-pressen skal forandre sine lokalaviser til multimediahus. 2000 medarbeidere skal inn i den digitale tidsalder.

Konsernsjef Alf Hildrum har store vyer for utviklingen av mediehusets produkter i en digital tidsalder.

2000 medarbeidere i 25 lokalaviser, syv lokale TV-stasjoner og 25 nettaviser skal skoleres og utstyres til å dekke alle sider av nyhetsproduksjon og distribusjon.

- Lokalavisene er merkevarer, og med lokalt innhold er de kjernen i utviklingen av nettavisene, mener Hildrum, som snakket til en samlet mediebransje på årets MediaForum-konferanse fredag.
A-pressen skal restrukturere lokalkontorene, og Internett har en hovedrolle.


- Vi går fra nettaviser til nettsamfunn, sier Hildrum. - Og i det nettsamfunnet skal lokalavisene ha en sentral rolle i det å fylle A-pressens portaler med innhold og distribuere felles innhold til både papir, PC, mobiltelefon og digital-TV.

A-pressen skal samkjøre sine lokalaviser i langt større grad enn i dag, og det involverer både annonsesamarbeid og deltagelse i et felles multimediaprosjekt der lokal-TV, lokalaviser og andre aktører jobber sammen og koordinerer sine aktiviteter.

- Alle våre medarbeidere skal skoleres digitalt og multimedialt, sier Hildrum, som mener lokalmediene vil være vinnerne i det digitale markedet.

Han tror mange nettsatsinger vil gå nedenom og hjem, mens de etablerte aktørene, som A-pressen selv, vil vinne i det lange løp.

- Det er mange som har tatt lett på hva markedet vil ha, og stolt på at teknologien skulle løse det. Men lokalmediene har tillit, de er sterke merkevarer og folk kjøper dem usett, sier Hildrum.

I et intervju med digitoday.no sier konsernsjefen at A-pressen vil satse på et nært samspill mellom lokal-TV stasjonene og nettportalene; det vil bli billedproduksjon i alle redaksjoner.

- Konvergensen vil øke den totale andelen av mediekonsumet. Investering i lokal-TV viser seg nå, i denne Internett-tid, å være en langt bedre investering enn vi trodde for et par år siden, sier Hildrum.

Hans konklusjon når det gjelder endringen fra avishus til mediehus, er at det tekniske er det minste problemet. Den største utfordringen er det markedsmessige, og at man faktisk skal kunne tjene penger på de nye tjenestene.

Flere saker fra Mediaforums høstkonferanse på Geilo

Til toppen