AVTALER & KONTRAKTER

Lokker kundene med fremtidige priser

Det er utenkelig for vanlige butikker, men nettbutikkene lokker med hva de skal selge om flere måneder.

6. jan. 2005 - 10:13

Teknikken er uhørt i andre bransjer, men vanlig på nettbutikker. Vanlige butikker, som hos for eksempel Elkjøp er hva man skal selge til hvilke priser i morgen eller neste uke er en av de største hemmelighetene. For i butikken og på lageret står det varer som må selges før man kan annonserer de nye.

Slik er det ikke på nettbutikkene. Knallhard konkurranse gjør at alle de store IT-butikkene kappes om å legge ut priser og informasjon på produkter som ikke kommer i salg på lenge. Utenfor mange av produktene som PSdata, MPX og Komplett tilbyr står det ”Forventet på lager...” eller ”Bekreftet på lager...”

- I gamledager kunne vi vente med informasjon om nye produkter og selge ut det vi hadde på lager. Slik fungerer det ikke i dag, påpeker Komplett-sjef Eric Sandtrø overfor digi.no.

digi.no oppdaget personlig et godt eksempel på hvordan tidlig informasjon kan fungere. En oversikt over skjermkort med Radeon 9600XT-prosessoren gav på fredag en rekke alternativer med 128 MB minne til rundt 1400 kroner. Men et kort skilte seg ut med 256 MB minne og muligheter for å ta imot video-signal. Årsaken er at kortet først kommer på lager 1. februar.

Kundene får dermed et valg – kjøp nå eller vent og få et litt bedre kort til samme pris. Men mange er nok ikke helt klar over forskjellene – ingen av nettbutikkene markedsfører noen valg med ”vent og få mer for pengene”.

Å legge ut informasjon og priser tidlig fungerer, forteller MPX og Komplett – rundt 10 prosent av kundene velger å kjøpe varer de ikke får levert med før om kanskje en måned.

- Det er et lite tidskappløp mellom butikkene, forteller Sandtrø. Vi kan legge ut informasjon om ting som ikke en gang er produsert, men jo lengre frem det er til produkter kommer i salg, jo mindre nøyaktig blir leveringsdatoen.

Hverken Sandtrø og MPX-sjef Hugo Rask Jensen mener at de lider noen tap med å legge ut priser og informasjon om nye produkter før de er på lager.

- Dette er en av fordelene med å selge på nett. Vi gir kundene et valg om å få levert nå eller senere, men vi får salget uansett. Slik fungerer det ikke for fysiske butikker, mener Rask Jensen.

Å legge ut varer så fort som mulig gir også nettbutikkene en fordel. Man får en tidlig sjekk på etterspørselen og sikrer seg deler av salget, noe som reduserer risiko og gjør at man raskt kan øke bestillinger på produkter det blir mye forhåndsbestillinger på.

- Vi legger ut varer med leveringstid opp til tre måneder frem i tid. Noe mer tror vi ikke så mange kunder er interessert i, forteller Rask Jensen.

For selv med effektiv logistikk, må nettbutikkene planlegge. Rask Jensen forteller at det er mellom 4 og 12 uker bestillingstid på varer fra Østen, noe Sandtrø bekrefter, men noe går mye fortere, forteller han.

- Prosessorer, minnebrikker, harddisker og skjermkort er såpass dyre og lette at de flyes inn fra Østen. Kabinetter er i den andre enden av skalaen – tunge og store fraktes de med båt og det tar minst 28 dager, forteller Sandtrø.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.