Lokker med lekre kameratelefoner

Japanske utstillere på Telecom lokker med lekre kameratelefoner. Ikke alle kommer til Europa.

Det japanske hjemmemarkedet for kameratelefoner er nærmest umettelig, og to av verdens tre største leverandører er japanske. NEC og Matsushita (Panasonic) solgte 3,7 millioner enheter hver i første halvår, mens Nokia solgte 3,5 millioner.

På telekommessen ITU World Telecom 2003 lokker de japanske utstillerne med nye lekre kameratelefoner. Blant de lekreste er Sony SO505i og Panasonic X70 som begge tilbyr kameraer med en oppløsning på 1,3 millioner punkter. Men mens sistnevnte er lovet til Europa, selges Sony SO505i bare i Japan, gjennom NTT DoCoMo. Opphavet nøler ikke med å beskrive den som "markedets beste kameratelefon". Den har den spesielle egenskapen at skjermen med kameradelen kan vris i hvilken som helst vinkel i forhold til resten av telefonen.

Panasonic lover derimot at deres siste kreasjon, X70, skal gjøres tilgjengelig for europeiske entusiaster i løpet av høsten. Den har mye til felles med Sony-modellen, blant annet kamera med 1,3 millioner punkter, men har tradisjonelle hengsler for skjerm og kameradel. TFT-skjermen har for øvrig 65.536 farger, en oppløsning på 132 ganger 176 punkter, og kan vise tekst i åtte linjer på 15 tegn hver. Telefonen tilbyr GSM i 900, 1800 og 1900 MHz-båndene, GPRS, og WAP-leser. Den har ellers MMS, Bluetooth, 4 MB internminne (nok til 400 bilder i jpg-format) og flerstemte ringetoner. Vekten er beskjedne 92 gram.

Matsushita og Sony bruker telefonene til å lokke til stands der produkter for "det allestedsnærværende" nettet er gjennomgangstema. (Kan du ikke det engelske ordet "ubiquitous" fra før, lærer du det her.) For Sony, som for anledningen stiller ut uten Ericsson, er det sågar snakk om UVN – Ubiquitous Value Network – med "mobile og personlige tjenester, forretningssamband, nøkkelenheter og teknologi", der Sony skal "gi folk et blikk på UVN-æraen som nærmer seg raskt". Sikkerhet – blant annet videoovervåkning – er skuddet, likeledes video- og audiokonferanser.

For Matsushita dreier det seg om "Panasonic-ideer for livet", fordelt på mobil, næringsliv og hjemmeliv. Det satses på IPv6 i både trådløst og kablet, sikkerhet med videoovervåkning og iris-basert biometrisk gjenkjenning, 3G-mobil, og to typer servere for digitale hjem, med blant annet avanserte opptaksmuligheter av tv, video og musikk, og mange trådløse fordelingsmuligheter.

Til toppen