Longhorn-grafikk tilpasses skjermkortet

Lornhorn-operativsystemet vil leveres med flere brukergrensesnitt tilpasset ulike grafikkortløsninger.

Microsofts neste operativsystem, Longhorn, som foreløpig kan ventes i midten av 2006, vil kunne tilby brukerne et langt mer grafikkintensivt brukergrensesnitt enn dagens utgaver. Men et slikt brukergrensesnitt vil stille høyere krav til grafikkløsningen i brukernes PC-er enn dagens Windows-utgaver. Det betyr ikke at PC-er med mindre kraftige skjermkortløsninger ikke kan benyttes sammen med Longhorn.

Microsoft planlegger å levere tre ulike brukergrensesnitt med Longhorn. Det mest avanserte, som har kodenavnet "Aero Glass", vil ta i bruk ulik 3D-funksjonalitet som gjennomsiktighet og "shading", og krever derfor et relativt kraftig skjermkort minst 64 MB dedikert minne. En mellomløsning, "Aero", krever 32 MB videominne, men støtter likevel de meste av den nye grafikkfunksjonaliteten. For begge kreves det DirectX 9.0-støtte og AGP 4X-grensesnitt.

Til tross for at det nå stilles krav til skjermkortløsningen, er ikke kravene høyere enn at de fleste av de stasjonære PC-ene som selges i dag vil være kraftige nok. Verre er det med bærbare PC-er, som ofte leveres med en langt svakere grafikkløsning, ofte uten dedikert minne for skjermkortet.

For maskiner som dette, vil det leveres med et "klassisk" brukergrensesnitt, som skal minne mye om det som benyttes av Windows 2000. Dette er altså beregnet for PC-er med relativt svak skjermkortløsning.

- Det er første gang vi har hatt delt brukergrensesnitt basert på maskinvaren brukeren kjører, sier produktsjef i Microsoft, Greg Sullivan, til News.com.

Selv om Microsoft nå har kommet med detaljer om kravene til grafikkløsningen i PC-er som skal brukes sammen med Longhorn, har selskapet ifølge News.com ikke kommet med ytterligere informasjon om maskinvaren som kreves eller anbefales for å kjøre Longhorn. Det var på forhånd ventet at dette skulle skje under denne ukens WinHEC 2004-konferanse.

Nettstedet Microsoft Watch presenterte i slutten av april følgende liste over spesifikasjonene en gjennomsnittlig Longhorn-PC bør ha:

  • Prosessor med to kjerner og 4 til 6 GHz klokkehastighet
  • Minst 2 GB minne
  • Inntil en terabyte med lagringsplass
  • Innebygd adapter for Gigabit Ethernet og 802.11g
  • En grafikkprosessor tre gang raskere enn det som finne på markedet i dag

Dette er på ingen måte blitt bekreftet av Microsoft, og påstanden om grafikkløsningen ser altså ut til å være helt feil. Likevel er det ikke umulig at så kraftige maskiner vil kunne være relativt vanlige når Longhorn omsider blir klar for lansering.

Til toppen