Lønnsomt å halvere Opplysningen

Opplysningen tjener penger igjen, og lover for første gang gratis opplysningstjeneste.

Det har vært tøffe tider for Telenors gamle opplysningstjeneste etter at det ble innført fri konkurranse på tjenesten. Konkurrentene har tatt sitt, og Findexas gratis internettopplysning har ikke hjulpet omsetningen.

– I 2002 og 2003 ble seks av tolv enheter for manuell opplysningstjeneste lagt ned, og rundt halvparten i årsverkene våre, forteller Anne-Karin Sogn, viseadministrerende direktør i opplysningen AS.

Selskapet har skiftet navn fra Telenor Teleservice til Opplysningen AS. Telenor Venture eier nå 85 prosent, mens Anders Wilhelmsen-gruppen nylig har kjøpt 15 prosent.

Nedskjæringskostnader tynget de to siste årene, og dette var noe av grunnen til at selskapet gikk med underskudd. Resultat før skatt viste et underskudd på 28 millioner kroner i 2002, og 54 millioner i 2003. Samtidig sank omsetningen fra 563 millioner til 475 millioner. I år er omsetningen nede i 379 millioner, delvis på grunn av flytting av virksomhet ut av selskapet.

I 2004 klarte selskapet for første gang på tre år et overskudd, med resultat før skatt på 9 millioner kroner og EBITDA på 33 millioner.

Som mange gamle monopolister har Opplysningen slitt med å mestre de nye teknologien. Selskapets beregninger viser at de har økt markedsandelen på manuell opplysning fra 65 til 75 prosent i løpet av året, men på internett og SMS går det tregt. Findexa har omtrent 22 prosent av dette markedet, estimerer Sogn.

På Internett omsatte Opplysningen for 25 millioner, på SMS for rundt 14 millioner. Sogn vil ikke si hvor mange oppslag de har på internett, men innrømmer at de er for små. Det er ikke så merkelig, ettersom de så langt kun har hatt en betalingsløsning rettet mot bedrifter.

I år skal Opplysningen lansere en gratistjeneste, og relansere bedriftstjenesten, med flere tjenester.

– Vi vil bli mye mer synlige i elektroniske kanaler, og vil skape lønnsomhet der også. I år skal vi bevise hvor gode vi er, sier Sogn.

Til toppen