Lønnsomt å prioritere familien

Gründer James Goodnight i SAS Institute mener det har lønt seg å være rundhåndet overfor de ansattes familier.

James Goodnight, grunnlegger av det globale programvareselskapet SAS Institute, liker å fortelle hvordan han helt fra starten har lagt vekt på at de ansatte og familiene deres skal ha det bra og trives.

Suksessen han har hatt, har styrket ham i troen på at denne filosofien. Selskapet har nå rundt 10.000 ansatte og over 40.000 kunder i over 110 land.

På konferansen «Leaders in Scandinavia» i København fra 3. til 4. oktober vil Goodnight fortelle om sine visjoner og om hvorfor han mener det er lønnsomt å investere i de ansattes trivsel.

Ansatte i SAS Institute i delstaten North Carolina i USA har et eget stort område med skoler, barnehager, treningssenter, svømmehall, frisør, helsesenter, bibliotek, restauranter og kafeer til disposisjon.

Kommunikasjonsrådgiver Mari Faaberg i SAS Institute Norge bekrefter at Goodnight i løpet av snart 30 år har mottatt en rekke priser for sitt engasjement på dette området.

I Norge har programvareselskapet 60 ansatte, og Faaberg forteller at det også her legges stor vekt på motiverte medarbeidere og familieverdier.

Norske SAS Institute tilbyr både firmahytte, egne trim motivasjonsprogrammer med flotte permer, kulturelle invitasjoner som teater og konserter, fjellturer og sportslige aktiviteter som for eksempel rafting.

I tillegg kommer fysioterapeut ved behov og sjekker at ansatte har riktig ergonomiske forhold. Både lyslampe i mørketiden og massasjestol blir tilbudt ansatte.

Og fornøyde ansatte gir åpenbart penger i kassen, som er Goodnights forretningsmessige tanke. Dette merkes også i Norge, der selskapet har vokst med 12 nye ansatte i år. Omsetningen for 2004 var på nærmere 121 millioner kroner.

SAS Institute leverer løsninger innen beslutningsstøtte («business intelligence»), og et eget program mot hvitvasking har løftet den norske virksomheten betydelig.

Til toppen