Løsningen klar for nordiske divine-kunder

Truls Berg og Torstein Thorsen har sikret seg de nordiske rettighetene til de viktigste produktene for kundene til Divine Nordic.

Etter konkursen i Divine i våres har selskapets produkter vært gjenstand for garasjesalg. Innholdsforvalteren Divine Content Server gikk til FatWire og heter nå FatWire Content Server, mens kontaktsenterløsningen Divine Conversations gikk tilbake til sitt opprinnelige opphav Melita International, og heter igjen Melita Conversations.

    Les også:

– Torstein Thorsen og jeg har kjøpt hjem hele Divine Nordic, som opprinnelig var et heleiet datterselskap til Divine, sier Truls P. Berg til digi.no. – Det er nå lagt under vårt felles selskap ItprofIT AS. Vi vil offentliggjøre et nytt navn for det tidligere Divine-selskapet i neste uke. Dessuten har vi sikret oss nordiske rettigheter til både Content Server og Conversations. Vi har informert kundene om at vi nå vil komme på banen igjen etter lang tids usikkerhet.

Divine Nordic ble startet i mars 2002 og omsatte for vel 14 millioner kroner til 21 nordiske kunder. I februar i år møtte Divine i USA veggen etter å ha kjøpt Rowecom, et selskap hvis virksomhet var de nordiske kundene helt uvedkommende.

– 10. juli overtar vi hovedrepresentasjonen av både FatWire og Melita i Norden, understreker Berg.

Det skjedde ikke uten problemer. Et av IT-selskapene tidligere Merkantildata-sjef Tom Adolfsen er styreformann i, Informatikk-nett, kjøpte i mai stavangerselskapet GravityRock – der Adolfsen også var styreformann – et kompetansemiljø innen portaler med en rekke vidtrekkende partnerskap, blant dem IBM, FatWire, Epicentric, Sun, BEA, RSA Security, TIBCO, Yahoo og Oracle. Det skal ha vært hard tautrekking mellom Berg og Adolfsen om rettighetene til FatWire, og Berg er fornøyd over å ha trukket det lengste strået.

– Historikken vår har talt til vår fordel. Torstein og jeg var sentrale i oppbyggingen av Sybase fram til 1996 da vi dannet Component Software, der vi introduserte mange tunge amerikanske produkter på det nordiske markedet. For oss var også Divine en suksesshistorie. Dessuten har vi hatt full støtte fra kundene våre i prosessen.

Berg advarer at håpefull IT-kompetanse ikke vil oppleve noen ansettelsesfest.

– Jeg tror vi vil basere oss på å bygge opp et nettverk av partnere og arbeide såkalt virtuelt. Det vil gi oss fordelene med å arbeide i en organisasjon, uten ulempene.

Til toppen