Lotus gir blandet inntrykk på CeBIT

- Domino er nøkkelproduktet når interne systemer skal vokse til markedsrettede systemer, sa Lotus' ansvarlig for Europa, Afrika og Midt-Østen Pierre van Beneden da han kunngjorde en rekke nye produkter på CeBIT torsdag.

Offisielt er dette er de viktigste kunngjøringene fra Lotus:

  • Notes 5.0
  • Domino 5.0
  • Domino Designer 5.0 med utvidet støtte for Java
  • Lotus Solution Architecture, en modulær utviklingsarkitektur basert på Notes/Domino med grensesnitt mot Internett og relasjonsdatabaser
  • En oppgradering av Intranet Starter Pack til versjon 2.0

Beneden tegnet et bilde av et firma som leder an i gruppevare og meldingsformidling, men som har tapt terreng (!) til Microsoft i kontorapplikasjoner - og som tror på revansj med de nye Java-baserte produktene eSuite WorkPlace og den nye eSuite DevPack, en tilordnet utviklingspakke som skal gjøres tilgjengelig på atten språk innen utgangen av juni. Han så disse pakkene som vesentlige i å bidra til IBMs NC-strategi (som kjent er Lotus en heleiet datter av IBM), men han sa ingenting om den nye utgaven av den klassiske kontorpakken SmartSuite som skal presenteres i begynnelsen av neste uke.

- Europeiske investeringer i informasjonsteknologi var lavere i 1997 enn i 1996, sa Beneden. - Likevel er det enorme framskritt i utbredelsen av Notes og Domino, fra én million nye brukere i 1996 til 3,9 millioner nye brukere i 1997.

Lotus legger ofte fram tall for å vise at de er globale markedsledere i både gruppevare og meldingsformidling. Dette er utgangspunktet for et sterkt engasjement for å gjøre Domino til et produkt ikke bare for interne systemer i en organisasjon, men også for de markedsrettede systemene. Men mens Lotus-sjef Jeff Papows lager mye støy rundt elektronisk handel, tegner Beneden et bredere bilde, og snakker varmt om at også kunnskapsstyring kan være et viktig bidrag fra Lotus til å møte Europas spesielle problemer.

- Vi er i ferd med å bygge opp en innsats for å tilby kunnskapshåndtering på tre nivåer: verktøy, applikasjoner og tjenester. Med dette legger vi grunnlaget for at kompetansestyring kan utvikles til produktivitetsstyring, og for at innovasjon i mindre skala kan vokse til en allsidig evne til å reagere raskt på impulser fra marked og teknologi.

Da produktstrateg Eileen Rudden senere gikk nærmere inn på de enkelte produktene, var det denne påstanden som vakte mest oppsikt: "I Notes 5 forenes nettleserens enkelhet med kraften i Notes." Hva i all verden menes med dette, utenom det Domino-utviklere har vist i praksis det siste året?

Inntrykket som sitter igjen etter Lotus' presentasjon i Hannover, er at tidspunktet for CeBIT ubeleilig falt midt i pågående strategidiskusjoner. Meldingene fra Lotus spriker mer enn vanlig, de mangler fokus, og det er lite argumentasjon om posisjonering av egne produkter i forhold til konkurrentenes. Etter hvert som tiden går blir det vanskelig å bortforklare hvorfor IBM ikke er i stand til å gjøre mer for Lotus, og hvorfor det ikke presenteres en helhetlig og integrert strategi for elektronisk handel, når både mor og datter framhever dette som framtidens viktigste utfordring i markedet.

Til toppen