Lotus tjener på at andre sparer

- Det er utrolig mye penger å spare ved en gjennomtenkt løsning med gruppevare og ekstranett, sier nordisk sjef i Lotus, svenske Torbjörn Sjöö. En milliard spart for Chrysler betyr millionfortjeneste for Lotus.

- Forutsetningen for vår strategi er at det er fornuftig å tilby én infrastruktur for meldingssystem, gruppevare og ekstranett/intranett, sier Sjöö. - På klientsiden får kunden velge selv mellom Notes Desktop eller en eller annen nettleser.

Det er nå ni år siden Lotus lanserte Notes og selve konseptet gruppevare. I begynnelsen henvendte man seg utelukkende til store organisasjoner, og en Notes-installasjon krevde investeringer på flere hundre tusen kroner. Siden har man beveget seg nedover i brukspyramiden. Funksjonaliteten er allment anerkjent, og det å tilpasse seg internettstandarden er ifølge Sjöö vesentlig et spørsmål om å legge til protokoller.

Dette er et spark til erkekonkurrenten Netscape, som ifølge Lotus har alle protokollene, men må legge fram funksjonalitet. Uavhengige kilder bekrefter også at man ikke kan forvente samme funksjonalitet fra Netscape før om halvannet års tid.

- 90 prosent av bedrifts-PC-ene i Norden er allerede knyttet til nettverk. Nå begynner man å tenke mer alvorlig gjennom hva nettet skal brukes til. Intranett-servere øker sterkt i Norden, det samme gjør meldinger. Vi er markedsledende på meldinger, godt foran både Microsoft og Netscape, og vi kommer til å satse sterkt på Intranett-servere framover.

Sjöö viser blant annet til mandagens lansering; en intranett-pakke for små og mellomstore bedrifter. Han framhever potensialet i denne typen løsninger ved å tegne et diagram med x- og y-akse. Langs x-aksen plasserer han kategorier for stadig mer avansert anvendelse av gruppevare - fra kommunikasjon til koordinasjon via samarbeid. Langs y-aksen er kategoriene arbeidsgruppe, bedrift, og bedrift med samarbeidspartnere.

- Det som er poenget her, er at du kan karakterisere din organisasjons nåværende nivå som en kombinasjon av kategoriene langs hver akse, fra det enkleste med kommunikasjon innen arbeidsgrupper, til full koordinering mellom bedrift og samarbeidspartnere. På dette nivået har du et informasjonssystem med full kontroll over kunder og leverandører, det vil si over hele din verdikjede. Det er dette bilfabrikanter som Renault og Chrysler har gjort. Chrysler regner med å ha spart inn 1,2 milliarder kroner på dette i løpet av det første året.

- Enkelhet på serversiden er en nøkkel i oppskalering og integrering, understreker Sjöös produktsjef i Norge, Jorulf Beitland. - Konkurrentene Microsoft og Netscape har kompliserte suiter med mange ulike verktøy på serversiden. Hos Lotus står én tjener til tjeneste for alle de grunnleggende tjenestene.

Markedet gir dem i stor grad rett, hvis man måler suksess i antall solgte Notes-klienter. Mellom hver sjuende og hver femte nettede PC i Norden har Notes. Det globale brukertallet var 8,5 millioner ved utgangen av 1996. Etter første halvår 1997 var det 13,5 millioner, og man forventer 18 millioner innen årsskiftet.

Omsetningskurvene peker bratt oppover, og Notes-kyndige vasser i stadig bedre tilbud, noe Lotus Norge selv har erfart, i likhet med datteren i Danmark og hovedorganisasjonen i USA.

Til toppen