Lotus vinner web-racet

Lotus la på 10,5 millioner nye brukere i 1997, to millioner mer enn Jeff Papows lovte i januar 1997.

Det er den femte årlige konferansen for Lotus-kunder som nå arrangeres, denne gang, som ifjor, i Orlando, Florida. Nærmere 10.000 mennesker har samlet seg her, hvorav nesten 400 fra Norge og Sverige alene. 2/3 kommer fra USA.

Ytterligere 10,5 millioner andre ble altså Notes-brukere i 1997. Dermed er det nå mer enn 20 millioner brukere av Notes og Domino på verdensbasis, ifølge Papows.

- Mer enn fire millioner av de nye lisensene ble solgt i siste kvartal alene, sa Papows i sin åpningstale under Lotusphere i Orlando.

Veksten i brukere de siste årene fordeler seg som i tabellen under. Veksten er nøye relatert til antallet business partnere, sier Papows. De fleste web-byråene med sans for trender i tiden snubler om dagen over hverandre for å skaffe seg kompetanse og rett til å selge Domino-løsninger, en markant endring fra 1-2 år tilbake, da Notes og Domino i sin alminnelighet var ansett for et produkt som startet sin dødsprosess da ordet "world wide web" begynte å få gjennomslag.

År Nye
brukere
Brukere
totalt
Business-
partnere
1994 0,8 mill 1,4 mill 8.000
1995 3,1 mill 4,5 mill 10.000
1996 4,5 mill 9,3 mill 13.000
1997 10,5 mill 20 mill + 18.000

Markedssegmentet business partner til Lotus vokste i seg selv med 86 prosent i fjor i det amerikanske markedet, ifølge tall Papows refererte fra IDC. Hele fem amerikanske selskaper spesialisert på Notes og Domino havnet på magasinet "Inc."s liste over de raskest voksende selskapene.

Jeff Papows konstaterte også at Lotus' meldingsteknologi fremdeles er den sterkeste drivkraften. Lotus økte sin markedsandel innen "messaging" med ti prosent, og distanserte erkekonkurrenten Microsoft med ytterligere tre prosent. Totalt tok dessuten Lotus hele 24 prosent av web-server markedet, sett utenom gratisprogramvare for web-servere.

De mest spennende lanseringer og satsningsområder i 1998, ifølge Papows:

  • Lotus Release 5.0, som kommer i annen halvdel, og som har sterke forbedringer på design, integrasjon mot web, forenkling av brukergrensesnitt og implementering av Smartsuite-produktene;
  • Ytterligere "javafisering" av Smartsuite, hvor både 123 og Wordpro programmeres i ren Java
  • Ytterligere "webifisering" av produktene, blant annet ved at HTML blir integrert som et generisk valgfritt filformat
  • Stemmestyring av applikasjoner
  • Nye web-publiserings og -administrasjonsverktøy
  • Kraftig fokus på markedet for kunnskapsadministrasjon

digi.no kommer tilbake med ytterligere detaljer om produktene og satsningsområdene.

Til toppen