Det interaktive musikkeksperimentet til Lights med Ellie Goulding er delvis basert på WebGL.

Lover bedre nettleser­grafikk i Windows

Googles ANGEL-teknologi er fullvokst.

3D-grafikk basert på den åpne standarden WebGL, har i det siste begynt å dukke opp i virkelige applikasjoner, i stedet for bare i enkle demoer. Googles Flash-frie 3D-visninger i Maps er et eksempel på dette. Et annet eksempel er denne «musikkvideoen».

WebGL er basert på grafikkstandarden OpenGL ES 2.0. Mac OS X og Linux har solid OpenGL-støtte, men mange Windows-brukere mangler OpenGL-drivere til skjermkortet. I stedet har de drivere basert på Microsofts DirectX-teknologi.

For halvannet år siden introduserte Google en løsning på dette. Den kalles for ANGLE (Almost Native Graphics Layer Engine) og gjør det mulig å oversette OpenGL ES-kommandoer til Direct3D 9 API-kall.

Men fram til nå har ANGLE bare støttet et utvalg av programmeringsgrensesnittet til OpenGL ES 2.0.

I går kunngjorde Google at ANGLE når består hele den omfattende OpenGL ES 2.0-testsuiten, og at den også har blitt sertifisert som en implementering av OpenGL ES 2.0 som overholder spesifikasjonen.

Siden ANGLE utgis i et separat, åpen kildekodebasert bibliotek, kan det også tas i bruk av annen programvare. Dette gjøres allerede av Firefox.

Fortsatt er nettleserstøtten for WebGL temmelig begrenset. Men Opera Software kommer med slik støtte i Opera 12, mens Safari 5.1 har slik støtten, men deaktivert som standard.

Microsoft har så langt ikke sagt noe om hvorvidt selskapet noen gang vil bygge inn støtte i Internet Explorer. Selskapet har pekt på visse sikkerhetsproblemer knyttet til WebGL, som har vært reelle nok. Men dette har i stor grad blitt rettet på nå.

    Les også:

Til toppen