Ingvild Myhre vil lokke til seg nye kunder med priser som ligger langt under konkurrentene.

Lover datatrafikk til 1 krone per megabyte

Network Norway-sjef Ingvild Myhre utfordrer Telenor og Netcoms duopol på mobil datatrafikk.

Det var Ingvild Myhre og Network Norway som for et drøyt år siden sikret seg den siste 3G-lisensen i Norge.

Sammen med Tele2, et GSM900-nett og en 3G-lisens skulle Network Norway være godt rustet til å utfordre Telenor og NetCom.

Men håpet om en reell konkurranse har latt vente på seg og fortsatt er Norge helt klart preget av et duopol der Telenor og NetCom har 90 prosent av markedet.

Nå tar Network Norway grep og varsler full krig om 3G-nettet. På en pressekonferanse i dag forteller Myhre at duopolet står for fall og at de vil sette fart på økosystemet med å senke prisene kraftig.

Network Norway har kjøpt opp selskapet Ipea og fusjonert med OneCall og har nå 350.000 abonnenter. Hun forventer en frisk tilvekst etter at det i dag gjorde kjent sin prisstrategi og at de dessuten vil bryte iPhone-monopolet og starter parallellsalg av iPhone i Norge.

Det norske mobilmarkedet er på ingen måte så sprudlende som det burde være og de dominerende aktørene har operert med kunstig høye priser, mener selskapet.

Network Norway vil senke alle dataprisene fra 75 til 95 prosent. Selskapet lanserer en betydelig lavere surfepris på under en krone (0,99) per megabyte. Til sammenligning opererer Telenor og NetCom med priser på henholdsvis 12,50 og 20 kroner.

– Brukere som ikke ønsker å koble seg opp mot en bestemt prispakke og som ikke vil betale for reelt forbruk er duopolistenes store melkeku, fastslår Ingvild Myhre.

Hun har store forventninger til at flere vil ta mobilen i bruk til internettsurfing, e-post lesing og andre datatjenester med de nye prisene og lansering av iPhone.

- Når man kjenner denne utviklingen er det bemerkelsesverdig at norske mobilkunder som ikke ønsker å betale en fastpris per måned faktureres til priser som er direkte uanstendige, sier Myhre.

- Det er ikke konkurranse i det norske mobilmarkedet ettersom det bare

er Telenor og NetCom som har nasjonale nett. Prisen for dette er det kundene og

spesielt datakundene uten en dedikert prisplan som betaler for, understreker Myhre.

Network Norway har som mål å bygge et eget nett som innebærer en

egenproduksjon på 80-90 prosent. Inntil det har skjedd – og en reell konkurransesituasjon

er etablert - vil Telenor og NetCom fortsette et regime der kundene kommer i andre

rekke.

- Med de store utbyggingskostnadene vi for tiden har er det tøft å utfordre

duopolistene slik vi nå gjør. Vi er likevel sikre på at kundene verdsetter priser som

ligger opptil 95 prosent lavere enn våre konkurrenter for datatrafikk som ikke er knyttet

opp mot en fribruksavtale, sier Myhre.

Hun minner om at de aller fleste ikke har en fastprisavtale for data på sin mobiltelefon og at datatrafikk frem til nå har vært svært dyrt for smarttelefonbrukere, understreker Myhre.

    Les også:

Til toppen