Lover langt bedre spillgrafikk i nettlesen

WebVision skal åpne for helt nye muligheter for webdistribuerte spill.

Spillene man finner på weben i dag er stort sett temmelig enkle og er i all hovedsak basert på Adobes Flash-teknologi.

Nå lover Trinigy, et selskap som leverer 3D-motorer for dataspill til flere plattformer, at kommende spill som kan åpnes og spilles i nettleseren vil kunne ta i bruk effekter som til nå har vært begrenset til lokalt installerte spill. Dette inkluderer omfattende bruk av 3D-effekter, animerte karakterer, troverdig kunstig intelligens, samt fysikksimulering.

WebVision er navnet på en kommende nettleserplugin som skal tilby alt dette. Den er en del av Trinigys nye Vision Engine 8-motor og skal sørge for kommunikasjonen mellom nettleseren og motoren som sitter i selve spillprogramvaren.

I et intervju med Thinq.co.uk forteller Eric Schumacher, en talsperson for Trinigy, at pluginen vil fungere sammen med alle de vanlige nettleserne. Derimot er det uklart om WebVision kun vil være tilgjengelig for Windows-brukere.

Trinigy oppgir at Vision Engine-motoren tilbys til pc, Xbox 360, Playstation 3 og Wii, men i spillsammenheng er gjerne «pc» ensbetydende med Windows.

Den nye versjonen av Vision Engine skal blant annet få støtte for Microsofts DirectX 11 og Shader Model 5.0, i tillegg til at den optimaliseres for å kjøres på Intel-prosessorer med seks kjerner.

Motoren skal gjøres tilgjengelig for utviklere i april.

De fleste nettleserleverandører jobber nå med å gi nettleserne integrert støtte for 3D-grafikk basert på OpenGL-standarden, som er en relativt plattformuavhengig konkurrent til deler av Microsofts DirectX. Den kommende teknologien kalles WebGL og vil gjøre det mulig å manipulere 3D-grafikk i nettleseren ved hjelp av JavaScript. Det er ventet at OpenGL-spesifikasjonen vil bli fullført denne våren.

Til toppen